Halloween Costume ideas 2015
MPS
04/01/2009 - 05/01/2009



MAJLIS PENGAJIAN INTENSIF KITAB TURATH I'TIQAD ASWJ [Siri 2]
[23 – 24 Mei 2009 / 24-25 Jamadilawwal 1429H]



Anjuran

PERSATUAN KEBANGSAAN PELAJAR ISLAM MALAYSIA (PKPIM),
dan
Kolej Dar Hikmah,Jalan Sungai Ramal Dalam, 43000, Kajang, Selangor Darul Ehsan



OBJEKTIF
* Menimbulkan kesedaran terhadap kepentingan aqidah dan iman di kalangan belia.
* Mendedahkan umat Islam mengenai kewajiban beramal dengan ilmu daripada ahli agama Islam yang faqih.
* Menghidupkan budaya bertalaqqi secara berkitab.
* Memberi kefahaman tentang konsep dan perlaksanaan nilai-nilai Islam.


TEMA
Menghidupkan Ruhaniah Berlandaskan Pemantapan Akidah.



TARIKH & TEMPAT
23 – 24 Mei 2009 / 24-25 Jamadilawwal 1429H di Kolej Dar Hikmah,Jalan Sungai Ramal Dalam, 43000, Kajang, Selangor Darul Ehsan


TENAGA PENGAJAR
Al-Fadhil Ustaz Hj. Zamihan Mat Zin Al-Ghari
Al-Fadhil Ustaz Ahmad Faidzurrahim
Al-Fadhil Ustaz Mohd Rasyiq Alwi



SASARAN
Seramai 150 orang yang terdiri dari:
* Ahli Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia (PKPIM)
* Orang Awam
* Pelajar IPTA dan IPTS di Lembah Kelang



YURAN
RM 15 [INDIVIDU]


MODUS OPERANDI
Program diadakan selama 2 hari 1 malam. Mengikut kaedah pengajaran kulit ke kulit menggunkan Kitab I’tiqad Ahlussunnah Wal Jamaah; Kiyai Haji Siradjuddin Abbas. Terbitan PUSTAKA TARBIYYAH Jakarta, Kitab Mukhtasor dan Kitab Aqidah Ibnu 'Asakir (Aqidah Mursyidah).

(Talaqqi kitab/Pembentangan/)


TENTATIF PROGRAM


Sabtu (23/05/2009)



7:30 pagi : Sarapan dan Pendaftaran
8:30 pagi : Taklimat & Aluan oleh ;
Saudara Abd. Muntaqqim Bin Zulkifli
Timbalan Presiden PKPIM

9: 15 pagi : Slot 1 : Al-Fadhil Ustaz Ahmad Faidzurrahim
Syarah Kitab Aqidah Muslimin (Diiktiraf Universiti Al-Azhar).

10:45 pagi : Minum pagi
11:00 pagi : Slot 2 : Al-Fadhil Ustaz Ahmad Faidzurrahim
Penjelasan Ajaran Bertentangan Dengan Ahli Sunnah Wal Jama'ah.

12:30 tghari : Makan Tengahari & solat Zohor
2:00 petang : Slot 3 : Al-Fadhil Ustaz Mohd Rasyiq Alwi
Kitab Mukhtasor (1).

4:00 petang : Slot 4 : Al-Fadhil Ustaz Mohd Rasyiq Alwi
Kitab Mukhtasor (2).

6:00 petang : Makan Malam
7:00 malam : Solat Maghrib & Kuliah/Tazkirah & solat Isya’
9:00 malam : Slot 5 : Al-Fadhil Ustaz Mohd Rasyiq Alwi
Penjelasan Bid'ah & Ancaman Terhadap Aqidah Ahli Sunnah Wal Jama'ah.

9:45 malam: Slot 6 : Al-Fadhil Ustaz Mohd Rasyiq Alwi
Talaqqi & Ijazah Kitab Aqidah Ibnu 'Asakir (Aqidah Mursyidah).

10:00 malam : Minum malam & Berehat


Ahad (24/05/2009)

4:00 pagi : Qiamullail
6:00 pagi : Solat Subuh /Tazkirah /Sarapan pagi
8:30 pagi : Slot 7 : Al-Fadhil Ustaz Hj. Zamihan Mat Zin Al-Ghari
Syarah Kitab I’tiqad Ahlus Sunnah Wal Jamaah

10:30 pagi : Minum pagi
11:00 pagi : Slot 8 : Al-Fadhil Ustaz Hj. Zamihan Mat Zin Al-Ghari
Syarah Kitab I’tiqad Ahlus Sunnah Wal Jamaah

12:00 tghari : Ulasan & Penutup oleh;
Saudara Mohd Hilmi B. Ramli
Presiden PKPIM

1:00 tghari : Makan Tengahari
2:00 petang : (Check-out)


Sebarang Pertanyaan, Sila Hubungi ;

Saudara Ikhram Husin [019-3731744]
Saudari Izzah Khanani [013-2197192]


...MOHON SEBARAN...



http://almukminun.blogspot.com/2009/05/majlis-pengajian-intensif-kitab-turath.html


Dunia kini sedang mengalami krisis ekonomi yang teruk dan luar jangka. Sehubungan dengan itu, ASASI sebagai NGO intelektual cuba mengambil kesempatan bahang ini dengan menawarkan sebuah seminar ekonomi alternatif. Tujuannya, agar kita dapat menilai kembali kelemahan-kelemahan sistem yang sedia ada, di samping melihat pilihan-pilihan baru yang mungkin lebih baik. Butiran seminar ini adalah seperti berikut:

Seminar Ekonomi Alternatif
Memikirkan Semula Sistem Ekonomi Sejagat


Masa: 8: 30 pagi - 5:00 petang
Tarikh: 23 Mei 2009
Tempat: Bilek Seminar Siswazah 6, BS 7.206, Aras 1, Fakulti Ekonomi dan Pengurusan, UKM (Tempat khusus akan dimaklumkan kemudian)
Penyertaan: Percuma dan terbuka kepada umum


Manakala pembentang seminar ini adalah seperti berikut:

Prof Dr Mohd Nazari Ismail
Universiti Malaya

Prof Dr Ghafar Ismail
Universiti Kebangsaan Malaysia

Hassan Ahmad
Ahli Ekonomi dari Somalia

Prof Dr Chamhuri Siwar
LESTARI, Universiti Kebangsaan Malaysia

Hishamuddin Rais
Tajuk: Kelemahan-kelemahan Teori Kapitalisme


Sila mendaftar untuk kehadhiran seminar ini: KLIK SINI

Biodata Ringkas


Beliau merupakan anak jati Negeri Sembilan yang berasal dari Kampung Chenong Chengkau Rembau Negeri Sembilan Darul Khusus. Dilahirkan pada 16 September 1974 dan merupakan anak kelahiran pertama di kampungnya. Oleh itu, gelaran al Rembawi dinisbahkan kepada daerah kampungnya Rembau. Gelaran Ahmadi pula dianugerahkan oleh gurunya Sayyid Idris ibn Sayyid Mustafa al Hasani. Manakala gelaran al Maliki pula dianugerahkan oleh gurunya Sayyid Muhammad ibn ‘Alawi al Maliki al Hasani RA yang menisbahkan beliau kepada nama keluarganya al Maliki setelah menganggap beliau sebagai anaknya.

Di dalam bidang feqah, beliau bermazhab Syafi'i. Manakala di dalam bidang tauhid beliau berpegang dengan methodologi Imam Abu Hasan al Asy’ari RA dan Imam Abu Mansur al Maturidi RA. Manakala di dalam bidang tasawwuf beliau berpegang dengan manhaj tasawwuf Imam Junaid al Baghdadi RA.

SIFAT-SIFATNYA

Beliau paling sukar menolak permintaan atau pertolongan yang diadukan kepadanya. Semasa masih menuntut, beliau sering memberikan pinjaman wang kepada sahabat-sahabatnya yang memerlukan dan menyara perbelanjaan harian rakan serumahnya.

Begitu juga sekiranya diundang untuk mengajar atau mengadakan ceramah di mana-mana, beliau merasa bersalah sekiranya menolak permintaan jemputan ahli jawatan kuasa surau atau masjid atau pihak tertentu yang mengundangnya. Justeru, sekiranya terdapat halangan yang tidak dapat dielakkan yang menyebabkan beliau terpaksa menolak sesuatu undangan, beliau hanya menyuruh wakilnya sahaja memberitahu hal tersebut.

Seorang yang berjiwa lemah lembut. Beliau tidak suka berdebat sekiranya ada orang yang mempertikainya atau mengada-ngadakan cerita di belakangnya. Malah beliau lebih suka mengambil sikap berdiam diri sehingga orang tersebut berhenti daripada perbuatannya.

Atas rasa tanggungjawab, beliau banyak menghabiskan masanya untuk mengisi dada anak-anak muridnya dengan ilmu dan kekuatan rohani. Seringkali beliau mengorbankan masa bersama isteri dan anak-anak untuk bersama-sama anak-anak muridnya mencurahkan ilmu dan berbincang tentang permasalahan mereka. Beliau juga sering mengorbankan masa rehatnya demi manfaat orang-orang yang memerlukan untuk berjalan menuju kepada Allah.

Beliau tidak akan menyembunyikan kebenaran tentang sesuatu ilmu sekalipun kebenaran itu tidak secocok dengan kehendak nafsunya kerana amanah ilmu yang wajib dijaga sebagaimana yang sering diwasiatkan oleh guru-gurunya.

Sering merendahkan diri dan tidak suka menonjolkan diri dan diberikan jawatan. Oleh itu, beliau menolak jawatan dan kedudukan yang diberikan kepadanya kerana menganggap dirinya tidak layak.

PENDIDIKAN AWAL DAN KETOKOHANNYA SEMENJAK KECIL

Beliau mendapat pendidikan awal di Sekolah Rendah Kebangsaan Penajis, Rembau hingga darjah enam dan kemudian menyambung pengajiannya di peringkat Menengah di Sekolah Menengah Agama Persekutuan Labu Negeri Sembilan.

Semenjak kecil beliau gemar menghadiri majlis-majlis zikir dan sering menghadiri majlis tersebut yang dipimpin oleh Tuan Haji Rasyid bin Syeikh Haji Muhammad Sa’id di kampungnya. Dengan bimbingannya, beliau telah mengambil ijazah daripada gurunya itu semasa berumur 8 tahun hingga pentarbiahan tasawwuf telah sebati dalam darah dagingnya. Oleh itu, tidak hairanlah beliau begitu kuat menjaga dan mempertahankan kesucian ilmu tasawwuf dan mengenengahkan ia dalam pengajarannya.

Kegemarannya semasa kecil ialah mendengar sesi pengajaran dan ceramah agama, bertemu dengan ulama’ dan menghidupkan Sunnah Rasulullah SAW. Beliau begitu gemar memakai serban dan akan menangis jika bapanya tidak membawanya bersembahyang jemaah di masjid. Sebelum baligh lagi, beliau telah mula menjadi imam solat Tarawih di kampungnya. Tidak hairanlah masyarakat sering mengatakan bahawa keilmuan dan keperibadiannya tidak sebanding dengan usianya.

Semasa berusia 8 tahun, beliau telah meminta bapanya menghantar beliau belajar di pondok-pondok pada musim cuti sekolah. Oleh itu, pada musim cuti sekolah, beliau telah dihantar oleh bapanya ke pondok al Nuriyyah Sungai Udang, Melaka untuk belajar agama dan Bahasa Arab. Sekalipun ketika itu usia beliau masih terlalu muda, beliau telah menunjukkan contoh yang baik sama ada dari aspek kelimuan mahupun akhlak kepada murid-murid lain yang kebanyakannya lebih tua daripadanya.

Beliau belajar dengan cemerlang dan amat memuliakan guru sehingga menjadi murid kesayangan gurunya dan diberi kepercayaan menjadi salah seorang ketua pelajar.
Memandang minat dan kebolehannya yang mendalam dalam pengajian agama dan Bahasa Arab, beliau bercita-cita menyambung pengajiannya di Universiti al Azhar. Selepas menduduki peperiksaan Sijil Rendah Pelajaran (SRP), beliau berpindah ke Maahad Ahmadi satu-satunya sekolah Negeri Sembilan yang menyediakan pengajian Thanawi. Semasa di sana, beliau begitu cemerlang dalam pelajaran Thanawi hinggakan tiada pelajar yang dapat menyainginya. Malah, beliau meminta kepada tenaga pengajar di situ supaya mengadakan kelas pengajian ilmu Nahu di luar waktu sekolah bagi memantapkan lagi penguasaan Bahasa Arabnya. Sebaliknya guru itu sendiri meminta beliau mengajar rakan-rakannya yang lain kerana menaruh kepercayaan yang tinggi kepadanya.

Namun, setelah dua tahun menuntut ilmu di sana, ilmu yang diperolehinya dirasakan masih terlalu cetek. Selepas menduduki peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM), beliau berpindah ke Madrasah al Nahdah al Hasanah Kedah untuk lebih mendalami pengajian Agama dan Bahasa Arab dengan guru-guru pondok di sana. Di sana, beliau berkesempatan belajar dengan al Marhum Dato’ Mursyid Diraja al ‘Allamah Syeikh Hj. Tajuddin yang merupakan bekas Pengerusi Ahli Majlis Fatwa Malaysia. Sekalipun tidak lama belajar di sana, beliau menjadi murid kebanggaan gurunya dan memperolehi kejayaan yang cemerlang. Ketika berada di Mesir, beliau telah mengutus sepucuk surat kepada Syeikh Tajuddin di dalam Bahasa Arab. Nama dan suratnya disebut dan dibaca oleh Tuan Guru Syeikh Tajuddin dalam perhimpunan sekolah dan menjadi murid contoh kepada pelajar-pelajar yang lain.

Semasa menziarahi Syeikh Tajuddin setelah tamat pengajian di al Azhar dan membuka sekolah pondok di kampungnya, Syeikh Tajuddin menyatakan perasaan bangganya di atas kejayaan beliau dan jejak langkahnya yang diikuti oleh beliau. Malah Syeikh Tajuddin berpesan kepada beliau supaya mengajar kitab Hikam dan cara-cara amalan seseorang itu diterima Allah dan bukan sekadar mengajar hukum sah dan batal.

Syeikh Tajuddin juga sempat memberikan kata-kata perangsang kepada beliau agar menguatkan semangat meneruskan usahanya dan memahami segala mehnah yang dihadapinya. Pesannya lagi supaya pengarang berpegang dengan aurad dan ahzab auliya’ serta pergi bertemu dengan para wali Allah. Di atas kepercayaannya, Syeikh Hj. Tajuddin membenarkan pelajar maahad sekolah beliau mengambil peperiksaan bersama dengan sekolahnya.

Selepas menduduki peperiksaan Sijil Tinggi Agama (STA), beliau menyambung pengajiannya di Mesir ketika berusia 19 tahun. Semasa berada di sana, beliau belajar di Maahad selama setahun dan menyambung pengajiannya di Universiti al Azhar dalam bidang Syariah dan Undang-undang sehingga mencapai kejayaan yang cemerlang dengan keputusan Jayyid Jiddan.

KEAZAMAN DAN KERJAYA DAKWAHNYA


Semenjak masih kecil lagi, beliau telah menanam keazaman untuk menyuburkan dan memeriahkan kampungnya dengan pengajian ilmu dan penghayatan agama. Malah perpecahan dan pertelingkahan yang berlaku di kalangan orang-orang Islam disebabkan perkara-perkara yang remeh temeh, telah banyak memberikan kesedaran dan perangsang kepada beliau untuk bersungguh-sungguh memenuhi dadanya dengan ilmu yang mantap. Apatah lagi, di kampungnya memang telah hidup suasana dan kemeriahan belajar daripada tuan-tuan guru yang mengajar di madrasah dan masjid.

Setelah pulang ke tanah air, beliau memulakan langkahnya dalam arena dakwah dengan mendirikan madrasah di kawasan tanah milik ibunya di Kampung Chenong dengan modalnya sendiri, sumbangan daripada anggota keluarga dan masyarakat setempat. Bermula dari sini, beliau mengadakan pengajian ilmu agama dan menghidupkan kitab-kitab turath untuk memekarkan lagi aqidah Muslim yang sejati, menyucikan jiwa dari sifat mazmumah dan menghiasi diri dengan sifat mahmudah. Beliau mengadakan pengajian pada setiap hari yang diselangi dengan pengajian dan ceramah di madrasah dan masjid-masjid yang berada di luar qaryahnya.

Di antara kitab-kitab pengajiannya yang terawal ialah Kitab Tafsir Jalalain, Tafsir Nurul Ihsan, Sohih Bukhari, Mukhtasar Ibnu Abi Jamrah, Syifa’ bi T’rif Huquq al Mustofa, Syamail al Muhammadiah, Riyadh al Solihin, al Azkar Imam Nawawi, Nasoih al Diniyyah wal Wasoya al Imaniyyah, Sair al Salikin, Minhaj al Abidin, Munyah al Musolli, Hidayah al Salikin dan lain-lain lagi.

Sekalipun banyak rintangan dan halangan yang dihadapi dalam medan dakwahnya, semangatnya tidak pernah luntur berkhidmat untuk agama, bangsa dan negara. Setahun selepas itu, atas permintaan masyarakat setempat, beliau mengorak selangkah lagi membentuk kader-kader yang bakal meneruskan perjuangannya mempertahankan kesucian agama dan aqidah yang sejajar dengan prinsip Ahli Sunnah wal Jama’ah.

Maka pada bulan April 1998, dengan dibantu oleh rakan-rakan seperjuangan dan penduduk setempat, beliau telah mengasaskan sekolah Menengah Agama Rakyat yang dinamakan Maahad At Taufiqi Dato’ Abdullah. Memandangkan, dana yang tidak mencukupi, maka pengajian sekolah tersebut beroperasi di madrasah dan seramai 16 orang perintis ditempatkan di asrama yang terletak di tingkat bawah madrasah dan di rumah sewa. Selepas hampir 5 tahun sekolah tersebut beroperasi di sekolah tumpangan sementara, bilangan pelajar bertambah menjadi 105 orang di bawah bimbingan 10 orang tenaga pengajar yang terdiri dari mahasiswa lepasan al Azhar, universiti tempatan dan guru-guru yang berpengalaman.

Sekalipun belum memiliki bangunan sendiri, Maahad ini telah mencapai kejayaan yang boleh dibanggakan dengan menghantar seramai 16 orang pelajar keluarannya ke Universiti al Azhar.


Sekalipun tidak terkenal dengan bangunannya yang indah dan luas, Surau al Taufiqi al Husaini cukup dikenali oleh insan-insan yang dahagakan ilmu dan pentarbiahan. Malah, madrasah ini sering dikunjungi oleh ulama’ yang terkenal. Semenjak penubuhannya, lebih 10 orang ulama’ dari dalam dan luar negeri telah berkunjung ke madrasah ini untuk bersama-sama menyampaikan ilmu dan berbincang tentang dunia Islam semasa.

Selain berdakwah melalui lisan dan mengadakan pengajian untuk bentuk kader Islam, beliau juga bergiat aktif berdakwah melalui penulisan. Beliau telah menulis lebih daripada 150 buah buku di dalam pelbagai bidang ilmu Islam.

Beliau akur, untuk menegakkan kebenaran pada zaman yang penuh dengan cabaran dan kebendaan ini, rintangan dan halangan tidak akan pernah berakhir. Apatah lagi faktor usianya yang masih dipandang terlalu muda. Namun begitu, alhamdulillah dengan pertolongan Allah dan dokongan yang kuat, sehingga ke hari ini madrasah yang diasaskannya masih berjalan lancar dan meriah dengan pelbagai program dan majlis-majlis ilmu yang dihadiri oleh ramai ahli masyarakat yang datang dari merata tempat. Selain itu, beliau juga aktif memberikan ceramah dan membentangkan kertas kerja seminar-seminar di merata tempat. Di antaranya di sekitar N.Sembilan, Melaka, Johor, Kuala Lumpur, Selangor, Temerloh, Kuantan, Pekan Pahang, Kedah, Terengganu (atas undangan Sultan Terengganu), Singapura, Mesir dan lain-lain lagi.

Melihat kepada ketokohan dan komitmennya yang tinggi dalam mempertahankan perkara yang hak dan menegah kebatilan, maka pada awal tahun 2003, beliau telah diberi kepercayaan oleh Yang Dipertuan Besar Negeri Sembilan memegang amanah sebagai Ahli Jawatankuasa Fatwa Negeri Sembilan. Pada peringkat awalnya beliau menolak untuk menerima jawatan tersebut. Akan tetapi disebabkan rasa kasih, adab dan hormat terhadap gurunya iaitu Mufti Kerajaan Negeri Sembilan, beliau akhirnya menerimanya. Beliau juga telah dilantik menjadi ahli Panel Temuduga Tauliah Mengajar Agama di N egeri Sembilan. Semoga Allah membantu usaha beliau dalam mempertahankan agama yang suci ini.

Atas kata sepakat dan paduan tenaga AJK Madrasah dan ahli pengajian, pengurusan kerja dikemaskinikan lagi di bawah sebuah badan kebajikan yang ditubuhkan dengan nama Yayasan Sofa Negeri Sembilan. Melalui biro-biro yang terdapat di bawahnya, yayasan ini makin berkembang dari hari ke hari. Bermula tahun 2005, di bawah Biro Pendidikan memulakan langkah awal dengan menubuhkan Rumah Anak-anak Yatim dan seterusnya sehinggalah tertubuhnya Sekolah Tinggi Islam As-Sofa yang telah didaftarkan secara rasmi pada tahun 2009 di bawah Kementerian Pelajaran Malaysia (Bahagian Swasta).

KARYA-KARYANYA

Beliau amat gigih dalam arena penulisan serta menekankan disiplin yang tinggi mengenainya. Setiap waktu dimanfaatkan dengan sepenuhnya. Meskipun usianya baru mencecah 35 tahun, beliau kini telah menghasilkan hampir 150 karya berbentuk penulisan, penterjemahan, adaptasi dan sebagainya. Disenaraikan di sini sejumlah besar dari karya-karya agung tersebut.




* Rasulullah SAW dan Sirah

§ Rasulullah SAW dari Perspektif Imam Syafi’i RA
§ Maulid Nabi SAW dalam Necara Nabawi
§ Pohon Nabawiyyah
§ Kewajipan Mencintai dan Memuliakan Nabi (Terjemahan)
§ Hukum Menghina Nabi SAW
§ Hidupnya Para Nabi di Dalam Kubur
§ Keunggulan Rasulullah SAW
§ Ringkasan Sirah Nabawiyyah (Terjemahan)
§ Al Anwar al Nabawiyyah (Terjemahan)
§ Keistimewaan Rasulullah SAW
§ Mukhtasar Syamail Muhammadiah (Terjemahan)
§ Mu’jizat Isra’ dan Mi’raj
§ Isra’ dan Mi’raj (Cetakan Semula karya al ‘Allamah Sheikh Daud ibn Abdullah al Fathoni RA)


* Manaqib dan Biografi

§ Sayyid Ahmad ibn Idris RA
§ Al Maliki: Ulama’ Rabbani Kurun ke-21
§ Hujjah al Islam Imam al Ghazali RA
§ Mendekati Sayyid Ja’afar al Barzanji RA
§ Al Imam Abu Hasan al ‘Asy’ari RA
§ Al Imam al Hafiz Jalaluddin al Suyuti RA
§ Biografi Syeikh Muhammad Harith RA
§ Manaqib Sayyidah Khadijah al Kubra (Terjemahan)
§ Sayyid Ibrahim al Rasyid RA
§ Imam al Syatibi RA
§ Manaqib 3 Permata Masjidil Haram



* Tasawwuf

§ Hubungan Tasawuf Dengan Sunnah
§ Kewajipan Bertasawwuf (Terjemahan)
§ Seruan Tasawwuf (Adaptasi)
§ Qatr al Ghaithiyyah (Semakan dan Cetakan semula)
§ Syarah Hikam Abi Madyan RA
§ Latho’if al Minan fi Syarh Hikam Abi Madyan RA (Kehalusan Anugerah Syarah Hikam Abi Madyan RA)
§ Hikam Syeikh Raslan RA (Terjemahan)
§ Anwar al Sabil al Aqwam fi Syarh al Hikam
§ Kekasih-kekasih Allah (Perbincangan Mengenai Rijal al Ghaib)
§ Hadith: Sesiapa Mengenali Dirinya, Maka Dia Mengenali Tuhannya
§ Akhlak Salafussoleh: Peringatan Bagi Manusia Yang Tertipu
§ Penenang Bagi Hati



* Zikir dan Amalan

§ Pancaran Nur Doa dan Zikir Ahli Akhyar (Terjemahan Syawariq al Anwar)
§ Lautan Zikir Ahli Arifin
§ Perisai Tiga Kekasih Allah
§ Kanz al Sa’adah (Tahqiq dan Terjemahan)
§ Ahzab wa Aurad Manhaj al Ahmadi al Idrisi (Tahqiq)
§ Doa Majlis Sayyid Ahmad ibn Idris RA
§ Aurad Ahmadiah dan Ratib Haddad
§ Hizib al Bahr
§ Hizib al Imam Ghazali RA
§ Hizib Imam Nawawi RA
§ Salawat 40 (Terjemahan)
§ Manzumah Tawassul Asma’ al Husna (Terjemahan)
§ Amalan Bulan Rejab
§ Doa Malam Nisfu Sya’ban
§ Kelebihan Nisfu Sya’ban
§ Tazkirah Ramadhan
§ Amalan Bulan Zulhijjah
§ Doa Untuk Ibu bapa dan Anak-anak
§ Duru’ al Wiqayah bi Ahzab al Himayah (Cetakan semula)
§ Surah Yaasin Kaifiat dan Doanya
§ Doa Sayyid Ibrahim al Rasyid RA
§ Wasilah Para ‘Abid
§ Doa Angin Ahmar
§ Amalan Memudahkan Rezeki
§ Amalan Menguatkan Ingatan dan Menghindari Was-was
§ Himpunan Ayat-ayat Penjaga
§ Solat Sunat Sayyid Ahmad ibn Idris RA
§ 40 Salawat Pilihan Ke atas Nabi SAW
§ Jampi Penawar Dari al Quran (Terjemahan)
§ Ratib Hari Jumaat
§ Pendinding Diri
§ Amalan Menolak Wabak dan Bala
§ Pintu-pintu Pelepasan Bab 1
§ Pintu-Pintu Pelepasan Bab 2
§ Fadhilat Salawat
§ Istighfar Imam Hasan al Basri RA
§ Munajat Uwais al Qarni RA



* Aqidah dan Tauhid

§ I’tiqad Ahli Sunnah wal Jama’ah
§ Qawa’id al ‘Aqaid (Terjemahan)
§ Wahhabisme Dari Neraca Syara’
§ Kerapuhan Tauhid Uluhiyyah dan Rububiyyah (Adaptasi)
§ Penjelasan Tauhid Uluhiyyah dan Rububiyyah (Terjemahan)
§ Agamamu Dalam Bahaya (Terjemahan)
§ Aqidah Awam (Terjemahan)
§ Pendapat Ahli Sunnah Yang Bertentangan Dengan Pendapat Wahhabi (Terjemahan)
§ Keistimewaan Umat Nabi Muhammad SAW (Adaptasi)
§ Aqidah Islam (Adaptasi dan Terjemahan)
§ Keislaman Ayahanda dan Bonda Rasulullah SAW (Semakan dan Cetakan)
§ Fitnah Syi’ah (Terjemahan)
§ Fitnah Wahhabi (Terjemahan)
§ Nikmat Yang Tidak Terungkap (Terjemahan)



* Tafsir

§ Tafsir Surah al Fatihah (Tahqiq)
§ Tafsir Surah Dhuha
§ Tafsir Surah al Insyirah
§ Tafsir Surah al Kauthar
§ Tafsir Surah Yaasiin
§ Pengantar Ilmu Tafsir (Terjemahan)



* Hadith

§ Musyahadah Ruh Insan Bertaqwa (Terjemahan)
§ Hadith 60: Kelebihan Ahli Bait (Terjemahan)
§ Kelebihan Memelihara dan Membiaya Anak Yatim
§ Kelebihan al Quran (Terjemahan)
§ Mutiara Nabawi (Terjemahan)
§ Mutiara Sa’adah (Terjemahan)

§ Hidayah al Mukhtar (Terjemahan)
§ Galakan Melakukan Amal Kebaikan (Terjemahan)
§ 40 Mutiara Nabawi: Fadhilat al Quran al Karim



* Feqah

§ Munyah al Musolli (Tahqiq)
§ Safinah al Naja (Terjemahan)
§ Hukum Membaca Basmalah
§ Hukum Mengikut Imam Yang Menyalahi Mazhab Makmum
§ Posisi Imam Ketika Solat Jenazah
§ Pendapat Ulama’ Hukum Mencium Tangan
§ Hukum Menghina Nabi SAW
§ Fatwa Ulama’ Ahli Sunnah Hukum Melihat Nabi SAW
§ Sayyidina dan Perbincangannya



* Sanad dan Ijazah (Athbat)

§ Al Musalsalat al ‘Asyarah
§ Al Toli’ al Sa’id (Bahasa Arab)
§ Kunuz al Anwar al Muntakhab min Asanid al Akhyar (Bahasa Arab)
§ Al Jawahir al Ghawali min Asanid al Imam al Azhari (Bahasa Arab)
§ Musalsal Orang-orang Mulia
§ Al Yaqut al Nafis min Asanid al Muhaddith Sayyid Ahmad ibn Idris RA (Bahasa Arab)
§ Fath al Rahman bi Asaniid Mufti Nejri Sembilan (Bahasa Arab)
§ Al Bahjah al Mardiyyah fi Musalsalat al Rembawiyyah (Bahasa Arab)
§ Bulugh al Amani al Muntakhab min al Musalsalat al Maliki (Bahasa Arab)
§ Sanad al Aurad al Qusyasyiah.
§ Al Manhal al Karim fi Asaniid al Quran al ‘Azim (Bahasa Arab)



* Lain-lain

§ Kefahaman Yang Wajib diperbetulkan (Terjemahan Mafahim Yajibu an Tusohhah)
§ Silaturrahim
§ Jaliah al Kadr fi Zikr Asma’ Ahl al Badr
§ Dialog Sayyid Ahmad dengan Fuqaha’ Najd (Terjemahan)
§ Qudwah Hasanah Dalam Manhaj Dakwah (Terjemahan).



Pulang dari 'uzlah
12 Mei 2009


VIRUS H1N1

Rasulullah SAW pernah bersabda bahawa dunia ini telah hampir akhir zaman bahkan Baginda mengumpamakan seperti seorang yang terlalu bongkok. Tentang fenomena alam yang terjadi dan penyakit-penyakit ganjil (seperti Coxsackie, JE, SARS, Selsema Burung dan kini Selsema Babi pula) disebutkan oleh Rasulullah SAW sebagai tanda-tanda qiamat.

Dari Ibnu Umar Rasulullah SAW bersabda;

“Bagaimana keadaan kamu ketika lima perkara berlaku di kalangan kamu, dan aku berlindung dengan Allah dari terjadinya perkara itu kepada kamu atau kamu sempat menempuhnya. Tidak timbul kemungkaran di kalangan satu-satu bangsa melainkan mereka melakukannya secara terang-terang, akan timbul penyakit taun dan penyakit-penyakit yang tidak pernah ada terhadap orang-orang sebelum mereka (penyakit ganjil).”
(HR: Ibnu Majah)




Selepas dikejutkan dengan Japanese Encephalitis (JE) dan virus Nipah yang disebarkan daripada babi, demam Coxsackie, Sistem Pernafasan Akut Teruk (SARS), kini selesema babi menjadi ancaman terbaru penduduk negara ini.

Kemunculan virus selesema babi H1N1 di dalam babi dan juga manusia di Mexico baru-baru ini yang berupaya menyebabkan jangkitan yang membawa maut menunjukkan sejarah mungkin berulang kerana pandemik virus selesema Sepanyol 1918 (1918 Spanish flu virus) juga disebabkan oleh virus selesema H1N1.

Tetapi yang uniknya, virus selesema babi H1N1 Mexico muncul dari campuran virus selesema yang asalnya daripada unggas, babi dan juga manusia.

Berdasarkan laporan terkini Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) yang beribu pejabat di Geneva dan Pusat Kawalan dan Pencegahan Penyakit (CDC) di Amerika, virus selesema babi H1N1 yang ditemui di Mexico baru-baru ini dan di beberapa negeri di Amerika Syarikat, Kanada dan Sepanyol merupakan virus selesema babi H1N1 yang baru, yang belum pernah ditemui sebelum ini.

Virus babi H1N1 ini mempunyai profil genetik (campuran gen) yang unik yang belum pernah ditemui dalam mana-mana haiwan atau manusia sebelum ini.

Ini dinyatakan oleh Timbalan Pengarah Institut Biosains Universiti Putra Malaysia (UPM), Profesor Madya Dr. Abdul Rahman Omar. Menurut beliau, pada lazimnya, virus selesema babi H1N1 yang ditemui sebelum ini hanya mampu menyebabkan jangkitan yang ringan hingga sederhana pada salur pernafasan dan/atau paru-paru babi yang dijangkiti.

''Bagaimanapun virus tersebut (H1N1) berupaya menyebabkan kadar jangkitan tinggi yang boleh mencecah 100 peratus, meskipun kadar kematiannya adalah rendah,"
katanya.

Beliau berkata, manusia terutamanya pekerja di ladang babi yang dijangkiti dengan virus H1N1 boleh dijangkiti dengan virus ini, namun jangkitannya tidak berbahaya sekiranya tiada komplikasi.

Tanda klinikal yang kerap berlaku ekoran jangkitan virus selesema babi H1N1 pada manusia adalah demam, selesema, sakit tekak dan batuk selama beberapa hari.

Oleh kerana keupayaan tinggi virus selesema melakukan proses mutasi dan campuran genetik, langkah berjaga-jaga perlu diambil supaya ternakan seperti babi, ayam, itik dan spesies burung lain tidak dipelihara bersama.

Ini kerana ia boleh membawa kepada pembentukan virus selesema bersifat pandemik kepada manusia dan virus highly pathogenic avian influenza (HPAI) yang boleh menjangkiti ayam dan juga manusia.

Di samping itu, babi merupakan perumah unik yang boleh berfungsi sebagai mixing vessel bagi kemunculan virus selesema yang berupaya menyebabkan pandemik selesema manusia.

''Ini adalah kerana saluran pernafasan babi mempunyai reseptor bagi menyokong proses replikasi virus selesema dari babi, burung dan juga manusia," kata Dr Abdul Rahman.

Katanya, epidemik selesema dikenal pasti apabila berlakunya peningkatan kematian akibat daripada penyakit selesema dan juga kes radang paru-paru (pneumonia) secara mendadak.

Virus selesema pandemik manusia muncul apabila gen virus selesema haiwan sama ada daripada burung atau babi, yang sebelum ini tidak dijumpai pada manusia secara umum, bercantum dengan virus selesema manusia dalam cantuman genetik yang membolehkan virus campuran berupaya merebak dengan efisien dari manusia ke manusia.

Berdasarkan sejarah, virus selesema yang merebak ke seluruh dunia (pandemik) dan menyebabkan kematian yang tinggi berlaku sebanyak tiga kali (sekali setiap abad) sejak 1700 lagi.

Kata Dr. Abdul Rahman, dalam abad kedua puluh ini, sebanyak tiga virus selesema pandemik telah muncul dan menyebabkan pandemik besar iaitu virus selesema Sepanyol 1918 (1918 Spanish flu virus) yang disebabkan oleh virus H1N1, virus selesema Asia 1957 yang disebabkan oleh virus H2N2 dan virus selesema Hong Kong 1968 yang disebabkan oleh virus H3N2.

Pandemik selesema yang disebabkan oleh virus selesema Sepanyol yang berlaku pada tahun 1918 menyebabkan 50 juta manusia di seluruh dunia mati.

''Manakala, wabak pandemik kemudian yang dikesan pada 1957 jenis H2N2 dan pada 1968 jenis H3N2 telah membunuh lebih daripada satu juta manusia,"
kata beliau.

Strain (jenis) virus yang menyebabkan pandemik selesema pada tahun 1957 dan 1968 merupakan virus yang mula-mula muncul di Asia melalui proses campuran (reassorted) gen-gen di antara virus unggas (avian), babi dan virus selesema manusia.

Virus selesema yang menyebabkan pandemik selesema Sepanyol pada tahun 1918 muncul menerusi proses campuran virus selesema manusia H1N1 dan babi H1N1 serta kehadiran proses mutasi yang kerap ditemui dalam virus selesema burung.

Menurut beliau lagi, pencirian awal ke atas genom lengkap virus tersebut menunjukkan kemungkinan virus babi H1N1 strain baru ini mempunyai campuran genetik dari virus selesema yang berasal daripada unggas, babi dan juga manusia.

Jujukan nukleotida mengesahkan gen neuramidase (NA) dan matrik (M) virus selesema babi H1N1 ini berasal daripada virus selesema Eurasian manakala jujukan hemagglutinin (HA) berasal daripada virus babi Amerika Utara.

Dengan penemuan yang lebih banyak mengenai virus babi H1N1, penjujukkan genom virus tersebut serta kajian ke atas tahap jangkitan dan sebaran virus selesema tersebut di dalam babi dan manusia, lebih banyak maklumat akan diketahui berhubung dengan virus babi H1N1 yang sedang menular di beberapa negara di dunia.

WHO mengesahkan bahawa dadah anti-virus lama seperti amantadine dan rimantadine tidak berkesan untuk membunuh virus babi H1N1 tetapi ia berkesan terhadap dadah anti-viral baru seperti oseltamivir dan zanamivir.

Dijangkakan juga vaksin bermusim selesema yang ada sekarang tidak berupaya memberi pelindungan terhadap virus selesema babi H1N1. Ini adalah kerana virus selesema babi H1N1 yang ditemui ini mempunyai ciri-ciri genetik dan antigenik yang berlainan dengan vaksin selesema yang sedia ada.

Virus selesema babi H1N1 ini telah diasingkan dari pesakit di Mexico, Kanada, Sepanyol dan beberapa negeri di Amerika Syarikat.

Beberapa negara lain seperti New Zealand, Perancis dan Israel telah mengesyaki kehadiran virus ini.

Dijangkakan juga lebih banyak negara akan mengesahkan kehadiran virus selesema H1N1 kerana virus ini berupaya merebak dari manusia ke manusia.

Pertubuhan Kesihatan Sedunia menyifatkan wabak selesema babi H1N1 yang sedang merebak ini boleh membawa kepada berlakunya ancaman kesihatan awam yang membimbangkan masyarakat antarabangsa.

Virus selesema babi H1N1 yang pertama diasingkan (dipencilkan) dari babi pada tahun 1930.

Sejak dari itu lebih daripada 100 virus selesema babi H1N1 telah dikenal pasti. Walaupun terdapat perbezaan genetik terhadap virus H1N1 tersebut, ia tidak menyebabkan jangkitan berbahaya yang boleh membunuh babi dan juga manusia seperti apa yang sedang berlaku di Mexico.

Di Malaysia, kehadiran virus H1N1 ini pernah dikesan secara tidak langsung menerusi kehadiran antibodi spesifik terhadap virus tersebut.

Kehadiran virus H1N1 tersebut dikesan menerusi suatu kajian pemantauan yang dijalankan menerusi projek kerjasama antara UPM dan Jabatan Perkhidmatan Veterinar (JPV) pada tahun 2005-2007.

Kajian tersebut mengambil lebih daripada 700 sampel sera dan cecair kerongkong telah di ambil daripada babi yang diternak secara komersial di Semenanjung Malaysia.

Menurut Dr. Abdul Rahman, hasil kajian menunjukkan sebanyak 12 peratus daripada babi tersebut didapati positif bagi antibodi terhadap virus H1N1.

Namun, ujian pengasingan virus dari sampel cecair kerongkong gagal mengenal pasti kehadiran virus babi H1N1.



Tanda Simptom Selsema Babi



Apakah Selesema Babi?

Selesema babi adalah sejenis penyakit respiratory yang ditemui dalam kawanan babi disebabkan oleh virus influenza jenis A (H1N1). Selesema babi ini dikesan saban tahun dan biasanya terjadinya kepada mereka yang mempunyai kaitan dengan babi. Manusia biasanya tidak dijangkiti oleh virus ini tetapi jangkitan terhadap manusia telah dikesan. Virus selesema babi telah dilaporkan merebak dari manusia ke manusia lain. Tetapi pada masa lepas, pemindahan virus ini adalah terhad dan menjangkiti sehingga tiga orang sahaja.

Adakah Virus Ini Berjangkit?

CDC telah mengesahkan bahawa virus ini (H1N1) adalah berjangkit dan merebak dari seorang ke seorang manusia lain. Walau bagaimanapun masih belum diketahui cara dan bagaimana mudahnya jangkitan ini terjadi.

Apakah Tanda-tanda dan Simptom Demam Babi Terhadap Manusia?
Simptom selesema babi ini terhadap manusia adalah sama dengan simptom selesema biasa seperti demam, batuk, sakit tekak, sakit badan, pening kepala, sejuk dan kelesuan. Ada juga sesetengah kes cirit-birit dan muntah yang berkait dengan selesema burung yang dilaporkan.

Pada masa yang lepas, beberapa penyakit (kegagalan paru-paru dan sistem pernafasan) dan kematian telah dilaporkan dengan jangkitan selesema babi dalam manusia. Seperti virus selesema bermusim, selesema babi boleh menyebabkan keadaan kesihatan kronik.

Apa Yang Perlu Dilakukan Untuk Mengelak Daripada Dijangkiti Selesema?

Perkara yang terpenting sekali adalah membasuh tangan. Cuba untuk berada pada tahap yang paling sihat. Dapatkan tidur yang cukup. Sentiasa aktif, menangani tekanan, minum banyak air dan makan makanan berkhasiat. Cuba mengelak dari menyentuh tempat yang dicemari dengan virus. Mengelak hubungan dengan mereka yang sakit.

Apakah Kawasan-kawasan Yang Berkemungkinan Sebagai Tempat Yang Dicemari?

Kuman boleh merebak apabila seseorang menyentuh sesuatu yang dicemari dengan kuman dan menyentuh pula mata, mulut dan hidung mereka. Titisan rembesan dari batuk dan bersin dari mereka yang dijangkiti boleh bergerak melalui udara. Kuman boleh merebak apabila seseorang itu menyentuh titisan rembesan batuk dan bersin dari seorang di atas permukaan seperti meja dan permukaan lain dan menyentuh mata, mulut dan hidung sebelum membasuh tangan mereka.

Apa Yang Boleh Dilakukan Untuk Mengelak Daripada Dihinggapi Penyakit?

Buat masa ini belum lagi ada sebarang vaksin untuk melindungi dari selesema babi ini. Terdapat beberapa perkara yang boleh dilakukan untuk membantu menghalang penyebaran kuman yang menyebabkan penyakit pernafasan seperti demam selesema. Cubalah langkah-langkah ini untuk melindungi kesihatan anda:

* Tutup/lindung mulut dan hidung anda dengan tisu sewaktu bersin atau batuk. Buangkan tisu tersebut ke dalam tong sampah selepas menggunakannya.

* Basuhlah tangan dengan sabun dan air dengan kerap terutamanya selepas batuk atau selesema. Pembersih tangan berasaskan alcohol juga berkesan.

* Mengelak dari menyentuh mata, hidung dan mulut. Kuman boleh merebak dengan cara ini.

* Jika anda sakit akibat demam selesema, disyorkan supaya anda tidak bekerja atau ke sekolah juga mengehadkan pergaulan dengan orang lain supaya mereka tidak dijangkiti.

Jika anda sakit anda perlu:-

* Tinggal di rumah dan mengelak hubungan dengan orang lain sebaik mungkin untuk mengelak jangkitan;

* Mendapatkan rawatan kecemasan jika mengalami tanda-tanda awal penyakit.




"Sesungguhnya Allah hanya mengharamkan kepada kamu memakan bangkai dan darah dan daging babi dan binatang yang disembelih tidak kerana Allah maka sesiapa terpaksa (memakannya kerana darurat) sedang dia tidak mengingininya dan tidak melampaui batas (pada kadar benda yang dimakan itu, maka tidaklah dia berdosa), sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani."
(Surah Al-Nahl Ayat 115)


Pulang dari 'uzlah,
12 Mei 2009

Berikut adalah daurah/tamrin yang telah diaturkan untuk semua.


KULIYYAH RUHANIYYAH SYARAH KITAB HIKAM IBN ATA'ILLAH
USTAZ FAHMI ZAM-ZAM

Sabtu, 16 Mei 2009, Selepas Maghrib
Surau Al-Hikmah, Kuarters Guru, Jalan Sungai Pusu bersebelahan International School UIA


QIYAMULLAIL BERJEMAAH & KULIYYAH SUBUH
USTAZ BADRUL AMIN BAHARON

Bermula Sabtu Malam 16 Mei - Ahad Pagi 17 Mei 2009
SERI AL-HUDA, Batu 7, Jalan Gombak


p/s Ahli-Ahli Usrah Generasi Salahudin mohon tidak menguzurkan diri dari menyertai majlis-majlis ini kerana pada Hari Isnin 18 Mei 2009 UGS ditiadakan kerana telah diadakah 2 majlis ini. Ini adalah sebahagian dari Daurah/Tamrin Ilmiah-Ruhaniah Khusus UGS.

Dr Amran Muhammad
Setiausaha Agung
Angkatan Belia Islam Malaysia

Pulang dari 'uzlah
12 Mei 2009


Tarikh : 22 Jumadilawal 1430H/ 17 Mei 2009M (Ahad)

Masa : 9.00 pagi - 12.30 tengahari

Lokasi : Masjid al-Falah, USJ 9, Subang Jaya

Tuan Guru : al-Fadhil Ustaz Ahmad Fahmi Zam Zam al-Banjari an-Nadwi al-Maliki
Kitab : Sairus Salikin Jilid 1


.......................................................................................................................
Tarikh : 22 Jumadilawal 1430H/ 17 Mei 2009M (Sabtu)

Masa : Selepas sholat Maghrib - 9.30malam

Lokasi : Masjid Baitulaman, Jalan Damai, Off Jalan Ampang, Kuala Lumpur

Tuan Guru : al-Fadhil Ustaz Najmuddin al-Khered

Kitab : Ad-Da'wah at-Tammah wa at-Tazkirah al-'Ammah (Dakwah Yang Sempurna dan Peringatan Yang Utama)




Tarikh : 21 Jumadilawal 1430H/ 16 Mei 2009M (Sabtu)

Masa : 9.00 pagi - 12.30 tengahari

Lokasi : Masjid al-Falah, USJ 9, Subang Jaya

Tuan Guru : al-Fadhil Ustaz Ahmad Fahmi Zam Zam al-Banjari an-Nadwi al-Maliki

Kitab : Sairus Salikin Jilid 1


................................................................................................................................

Tarikh : 21 Jumadilawal 1430H/ 16 Mei 2009M (Sabtu)

Masa : Selepas sholat Maghrib

Lokasi : Surau Kuarters Guru, Gombak (Sebelah Internasional Islamic School)

Tuan Guru : al-Fadhil Ustaz Ahmad Fahmi Zam Zam al-Banjari an-Nadwi al-Maliki

Kitab : Syarah Hikam Ibn 'Athoilllah ( Muzakiraat fi Manazilis Shiddiqin wa Rabbaniyyin - Syaikh Said Hawwa)

Penganjur : ABIM


.......................................................................................................................................................

Tarikh : 21 Jumadilawal 1430H/ 16 Mei 2009M (Sabtu)

Masa : Selepas sholat Maghrib - 9.30malam

Lokasi : Masjid Baitulaman, Jalan Damai, Off Jalan Ampang, Kuala Lumpur

Tuan Guru : al-Fadhil Habib 'Ali Zainal 'Abidin al-Hamid

Kitab : Nashoih ad-Diniyah wal Washoya al-Imaniyah (Nasihat Agama dan Wasiat Iman)


PEMBATALAN PROGRAM LAWATAN HABIB UMAR KE MALAYSIA

UNTUK MAKLUMAN PROGRAM LAWATAN GURU MULIA AL-HABIB UMAR BIN MUHAMMAD BIN SALIM BIN HAFIDZ KE MALAYSIA TELAH DIBATALKAN KERANA BELIAU ADA URUSAN MUSTAHAK YANG MENYEBABKAN BELIAU PERLU SEGERA KEMBALI KE TARIM, HADRAMAUT.


OLEH ITU PROGRAM YANG TELAH DISUSUN SEMPENA LAWATAN BELIAU SEBAGAIMANA YANG PAPARKAN, IAITU PADA


16 JUMADIL ULA 1430M / 11 MEI 2009 DI MASJID AL-FALAH USJ9 DAN 17 JUMADIL ULA 1430H/12 MEI 2009 DI MASJID KG SELAT MELAKA DIBATALKAN


ADAPUN


MAJLIS PADA 18 JUMADIL ULA 1430H/ 13 MEI 2009 DI MASJID WILAYAH PERSEKUTUAN, JALAN DUTA, KUALA LUMPUR AKAN DITERUSKAN. DAN PENCERAMAH JEMPUTAN ADALAH SYAIKH YUSUF BAKHOUR AL-HASANI, MURSYID TARIQAH SYADHULIYAH.


WALAU BAGAIMANAPUN,

SEYOGIANYA KITA BERDOA AGAR DIKURNUIAKAN RAHMAT DAN KEBERKATAN OLEH ALLAH KERANA CINTA KITA TERHADAP ILMU DAN ULAMA.


MOGA ALLAH MEMBERKATI USAHA KITA BERSAMA.

HARAP MAKLUM




Ayyuhal Walad (Dear Beloved son) – An Invitation to a Special Lecture by Syaikh Seraj Hendricks


You are cordially invited to a Special Lecture by Syaikh Seraj Hendricks on the topic “Ayyuhal Walad” (Dear Beloved son) on Monday 4th May 2009 at Surau Al-Iman, Kemensah Heights, Ulu Klang Selangor commencing after the Maghrib congregation prayer until 10.30 pm. This lecture will be delivered in English.

About Syaikh Seraj Hendricks

Shaykh Seraj Hendricks currently serves as an imam and teacher at the Zawiya Mosque in Cape Town, which was founded by his grandfather, Shaykh Muhammad Salih Hendricks, in 1923. He is the third generation of shayukh to serve at the Zawiya Mosque which has taught the works of Imam al-Ghazali continuously since its inception.

Shaykh Seraj studied for many years under his uncle Shaykh Mahdi Hendricks before departing to study usul al-fiqh at Umm ul-Qura university in Makkah. He remained in Makkah for 11 years as a student of Sayyid Muhammad bin ‘Alawi al-Maliki, the great muhadith, Maliki faqih and Sufi shaykh of the Ba’Alawi way.

Among many other mashaykh, Shaykh Seraj took ‘ijazah from the great Imam of the Yemen, Ahmad Taha Mashhur al-Haddad, and was appointed as the khalifah of Sayyid Muhammad bin ‘Alawi al-Maliki in South Africa.

He is currently reading for his PhD at the University of South Africa, after having been awarded a Masters degree (cum laude) for his thesis at the University of Cape Town on religious practices in the Cape region.

Formerly Chairman of the Fatwa Committee of the Muslim Judicial Council of South Africa, Shaykh Seraj is Hakim of the Crescent Observer's society and patron of Dome Publications. He also serves as a member of Stanlib's Shari'ah Board.

He has translated Imam al-Ghazali's "Ayyuhal Walad" and some of the writings of Shaikh Yusuf of Makasar, an early pioneer of Islam in South Africa.

Imam Ghazali’s Ayyuhal Walad -, "Dear beloved son," is a letter to a student by Hujjat al-Islam Imam Abu Hamid al-Ghazali. Imam Ghazali is remembered by scholars as the "Proof of Islam" and a renewer (mujadid) of the Islamic faith in its fifth century (1058-1111 CE). Ghazali is a towering intellectual and spiritual colossus whose genius has enlightened for over 800 years.

Imam Al-Ghazali RA

Admission is free. All are welcome.

Muslim Youth Movement of Malaysia (ABIM)

1st May 2009 │6 Jamadil Awal 1430

Kuliyah Maghrib, Majlis Ilmu & Jilsah Bersama Ulama di Pusat Pengajian Baalawi



Tarikh : 8 Jumadil Awwal 1430H/3Mei 2009 (Ahad) - 7.00 malam

Lokasi : Pusat Pengajian Baalawi,Pusat Pengajian Ba’alawi-No.9, Jalan UP2A Prima Ukay, Kemensah [belakang Zoo Negara]

Tuan Guru : Ustaz Ahmad Fahmi bin ZamZam

.....................................................................................

Tarikh : 9 Jumadil Awwal 1430H/4Mei 2009 (Isnin) - 7.00 malam

Lokasi : Pusat Pengajian Baalawi,Pusat Pengajian Ba’alawi-No.9, Jalan UP2A Prima Ukay, Kemensah [belakang Zoo Negara]

Tuan Guru : Habib Naqib Bin Hamid Syeikh Abu Bakar & Habib Hamid Al-Habshi



MUSLIMIN / MUSLIMAT DIJEMPUT HADIR BERAMAI-RAMAI




Perubahan bukannya tindakan sedetik. Lalu, hilang. Perubahan juga bukannya kempen sebentar. Kemudian, sunyi. Perubahan sebenarnya menuntut kepada sebuah kesedaran abadi.

Akhirnya, kesedaran seperti ini hanya termazmur dari kefahaman, penghayatan, dan keinsafan. Antara kaedah untuk menanam semua ini adalah menerusi penerokaan ilmu tentang peri pentingnya perubahan. Ilmu seharusnya melahirkan tindakan abadi. Dalam soal perubahan iklim—yang menjadi inspirasi aksi ¨Earth Hour¨—proses penanaman kesedaran ilmu ini amatlah mendesak.

Justeru, ASASI dengan kerjasama IKD dan KAS, telah mengaturkan satu seminar atas tujuan ini. Harapannya, agar seminar ini dapat mencungkil punca dan penyelesaian, serta membangkitkan rasa kebimbangan sejagat ini dalam bentuk yang lebih mapan. Butiran seminar adalah seperti berikut:

Seminar Perubahan Iklim
16 Mei 2009 (Sabtu)
Bangi Equatorial Hotel
Masa: 8:30 pagi - 5:00 petang
Untuk 35 penyertaan terawal sahaja


Manakala pembentang seminar ¨Perubahan Iklim¨ adalah seperti berikut:

Professor Dr. Fredolin Tangang
Fakulti Sains & Teknologi UKM
Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC)
Tajuk: Perubahan Iklim Dunia: Kefahaman Saintifik dan Isu-isu berkaitan

Dr. Liew Juneng
Pensyarah/Penyelidik
Fakulti Sains & Teknologi UKM
Tajuk: Konsep Pengunjuran Iklim Melalui Permodelan Matematik

Profesor Dr. Khairulmaini Osman Salleh

Jabatan Geografi
Universiti Malaya
Tajuk: Keterancaman dan Vulnerabiliti Malaysia Terhadap Perubahan Iklim

En. Ling Leong Kwok
Pengarah Seksyen Pembangunan Ramalan Cuaca Numerikal
Jabatan Meteorologi Malaysia
Tajuk: “Climate Change Scenarios of Malaysia

Ir.Hj Ahmad Jamaluddin b. Shaaban

Ketua Pengarah
Institut Penyelidikan Hidraulik Kebangsaan Malaysia (NAHRIM)

Anjuran: ASASI + IKD + KAS
Penyertaan terbuka. Percuma. Semua dijemput hadhir.


Pendaftaran. KLIK SINI



Kesal Dengan Hinaan Ke Atas Sohibus Samahah Datuk Seri Dr Harussani Zakaria



Tersentuh dengan situasi masyarakat umum di Malaysia. Khususnya yang dihadapi oleh institusi alim ulama dan Raja Berpelembagaan. Hanya disebabkan Sohibus Samahah Datuk Seri Dr Harussani Zakaria mengeluarkan penyataan yang kelihatan menyokong sesetengah pihak, lantas beliau dituduh dengan pelbagai tuduhan yang tidak munasabah. Hinaan, cacian serta kejian bagaikan mainan terhadap seorang ulama yang mengorbankan seluruh hidupnya ke arah penyatuan Islam. Seolah-olah, beliau tidak pernah berfungsi sebagai ulama yang memperjuangakan Islam dengan sesungguhnya.

Apakah kita melupakan jasa-jasa beliau dalam menentang isu Interfaith Commitee yang jelas satu usaha memurtadkan masyarakat Islam secara seluruh? Pandangan dan lontaran beliau dalam menangkis pandangan taksub pihak yang tidak bermazhab? Pada isu tersebut ternyata lebih tinggi kesannya kepada akidah umat Islam di bumi Malaysia ini khususnya. Atau kita lupa peranan Datuk Seri Dr Harussani Zakaria yang juga merupakan Ahli Majlis Fatwa Kebangsaan dipilih atas persetujuaan syura, bukan atas kepentingan diri.


Terkesan dengan sikap sebilangan kecil penyokong-penyokong parti politik yang bertaqlid buta tuntas menghukum Sohibus Samahah Datuk Mufti Perak dengan pelbagai gelaran dan hinaan. Saya berasa khuatir candu politik semakin meresapi pemikiran umat Islam. Bibit perpecahan sangat mudah ditiup, hatta pantas sahaja sesebuah isu berlaku, pelbagai tohmah dan fitnah segera bertebaran.


"Wahai orang-orang yang beriman! Jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidikilah (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara yang tidak diingini dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) sehingga menjadikan kamu menyesali apa yang kamu telah lakukan". [Al-Hujuraat : 6]


Asal sahaja tidak bersama dalam lingkaran sesebuah parti, pantas dijatuh hukum sesat atau tidak punya sifat nasionalis yang tinggi. Mengapa harus dibiarkan emosi menguasai akal? Matanglah dengan sifat tawadhhu kepada ALLAH SWT.


Dan janganlah engkau memalingkan mukamu (kerana memandang rendah) kepada manusia, dan janganlah engkau berjalan di bumi dengan berlagak sombong; sesungguhnya ALLAH tidak suka kepada tiap-tiap orang yang sombong takbur, lagi membanggakan diri [Surah Luqman :18]


Sepatutnya kita lebih rasional dengan emosi yang terkawal dalam memberi kritikan. Kata-kata keji dan makian hanya mengeruhkan perhubungan. Apakah dengan cercaan mampu membendung permasalahan? Andai berlaku juga kurang faham terhadap maksud yang disampaikan, mengapa jalan pertemuan empat mata tidak didahulukan? Ketika kita sibuk memukul gendang perang sesama saudara, ada pula segelintir kumpulan bertepuk tangan melihatkan hasil usaha mereka memusuhkan kita sesama Islam.

(petikan cetusan sahabat kami, saudara Ikram Husin;- http://almukminun.blogspot.com/ ketika peristiwa Mufti Perak dicemuh ketika pergolakan politik dan rampasan kuasa mula berlaku di Perak)


Dahsyat..
Cemuhan orang ramai terhadap ulama ini.
Ada yang kata beliau mengaji tak tinggi mana.. ada yang kata beliau jadi penjilat orang 'kaya dan sebagainya. Astaghfirullah.

Kebiadaban terhadap ulama ini tak patut didiamkan. Saya cuba lanjutkan kekesalan ini kerana hinaan dan cemuhan terhadap beliau (ustaz Harussani) tak putus-putus sehingga ke hari ini; termasuk ketika pesta Jom Heboh dianjurkan di Lumut, Perak baru-baru ini.

Saya (Peminggir Kota) sempat menjengah laman2 blog mereka yang kurang adab ini. Juga menyatakan kekesalan saya dalam komentar pada blog mereka.

Persoalannya,apakah mereka yg mencemuh ini sebenarnya kenal akan Ustaz Harussani?
Apakah belajar ke luar negara merupakan indikator menilai keilmuawan seseorang? sedang ramai tok2 guru pondok kita yg tak pernah jejak kaki untuk belajar di luar negara, tapi punya keilmuwan yg sangat luas, ditambah hikmat (wisdom) kurniaan Allah kepada mereka.

Sememannya saya rasa kesal dengan tindakan kelompok 'berakal dangkal' ini. Pandangan mereka hanya bersisikan untung-rugi kepartaian lalu mereka katakan itu sebagai perjuangan Islam?

Islah perlu dilakukan dalam masyarakat Islam hari ini dari sudut kerangka berfikir yg benar. Islah perlu bersifat substantial (jawhariy), bukan sekadar superficial-cosmetic yang 'aradhiy. Pandangan sarwa yang kabur tentang Islam telah menatijahkan tindakan yg keanak-anakkan dan bengong.



Berhubung soal Konsert Sure Heboh atau Jom Heboh, memang Ustaz harussani telah menfatwakannya sebagai haram sejak pertama kali ia dilaksanakan di Ipoh (walaupun Majlis Fatwa Kebangsaan menyangkal fatwa Ustaz Harussani dan menganggap ia sebagai pandangan peribadinya).

Kajian telah dibuat tentang kesan penganjuran Jom Heboh (Sure Heboh) ketika itu. Ternyata, kemudharatan mengatasi kebaikan.

Maka, menurut qaedah usul fiqh; "kemudharatan mesti dihapuskan" - bersandarkan kepada sabdaan Nabi Muhammad SAW,
"Tiada kemudharatan dan tiada jua yang dimudharatkan"
(hadis riwayat Malik, Baihaqi, Hakim, dan Dariqthini)



Maka, ketika itu, Negeri Perak tidak membenarkan TV3 menganjurkan Jom Heboh di Perak buat dua tahun berturut-turut sejak tahun 2004.

Malangnya, pada tahun 2006, Jom Heboh telah diadakan semula di Perak.

Saya (peminggirkota) secara peribadi telah bertemu dengan Ustaz Harussani sejak peristiwa Jom heboh dilaksanakan semula di Perak. Pada awalnya, guru saya Tuan Guru Haji Zaki Ahmad telah menceritakan kronologi ke arah penganjuran semula Jom Heboh di Perak dan beliau mendapat khabar tersebut daripada Timbalan Mufti Perak, Ustaz Zamri Hasyim yg merupakan salah seorang peran aktif dalam tragedi tersebut.

"satu hari, pejabat Mufti menerima faks bagi menghadiri mesyuarat penganjuran Jom Heboh di Perak. Apakah mereka (kerajaan negeri di bawah pimpinan Dato Tajol Rosli Ghazali) tak tahu pendirian Mufti Perak?"


Maka, kata tok Mufti kepada pembantunya (ustaz Zamri Hasyim), "ana tak pergi mesyuarat ni.. enta pergi"... tapi jangan duduk saja, LAWAN".. tercengang Ustaz Zamri. Lalu, malam itu, beliau kalut menyiapkan kertas kerja hujah membantah penganjuran Jom Heboh memandang kepada implikasinya terhadap masyarakat.
12 muka surat hujahnya!.


Hari mesyuarat; mesyuarat tu Ustaz Zamri Hasyim yang punya. Kerajaan Negeri kalah hujah. Mereka kata tangguh mesyuarat dan kata putus pada mesyuarat kedua.

tup,tup.. Jom Heboh muncul.. Tak dak mesyuarat kedua seperti yg dijanjikan.


Heboh, memang heboh..Perjuangan menentang maksiat tetap dijalankan. Mereka tak berputus asa. Segala lapangan digunakan sebaik mungkin bagi membangkitkan kesedaran ummat baik secara halus mahupun terang-terangan.

Perjalanan Dakwah diteruskan melalui lapangan Pejabat Mufti walaupun usianya telah melebihi tahap umur pencen atas titah tuanku.

Selepas Menteri besar dari PAS memerintah Perak, Jom Heboh dihentikan. Namun, belum pun lagi selesai kes 2 Menteri Besar Perak di mahkamah, kerajaan Perak di bawah pimpinan Dr Zambry abd Kadir telah membenarkan penganjuran Jom Heboh di Lumut.

Apakah dia tak tahu fatwa Ustaz Harussani? Jadi saya mempersoalkan tindakan beliau mencium tangan Ustaz Harussani seolah-olah satu lakonan sandiwara bagi memperlihat beliau sebagai seorang yg menhargai ulama sedang fatwa ulama tersebut tak diikutnya.




Apakah Ustaz Harussani bersubahat?

Perak, Tanah Tumpah Darahku.



29 April 2005
tebgah malam
Bandar Tasik Selatan


Dato Sri Harusani Hj Zakaria; Mufti Kerajaan Negeri Perak- Pejuang Aqidah AhlusSunnah



IPOH, 24 April (Hrkh) - Dewan Pemuda PAS Kawasan Ipoh Timur (DPPK IT) kesal dengan kelulusan yang telah diberikan untuk penganjuran Konsert Jom Heboh TV3 yang bakal diadakan di Pengkalan Tentera Laut DiRaja Malaysia (TLDM), Lumut pada 25 dan 26 April ini.

Demikian dinyatakan oleh Ketua Dewan Pemuda PAS Ipoh Timur, Salman Salleh dalam kenyataan akhbarnya semalam.

Menurutnya merujuk kepada keputusan Majlis Mufti-Mufti Malaysia yang dibuat pada 30 Julai 2004 memutuskan bahawa konsert Sure Heboh (sebelum ditukar nama Jom Heboh) TV3 adalah haram kerana ia melalai dan menggalakkan maksiat di kalangan anak-anak muda.

Beliau melahirkan rasa kesal dengan sikap Dato' Seri Dr Zambry Abdul Kadir kerana tidak mendapatkan nasihat terlebih dahulu daripada Mufti Perak, Dato' Seri Haji Harussani Zakaria berhubung perkara tersebut.

"Pemuda PAS Ipoh Timur memohon agar pihak Kerajaan Negeri memperjelaskan kelulusan yang telah diberikan tanpa mendapat nasihat daripada Mufti Perak dan Jabatan Agama Islam Perak," katanya.

Beliau turut meminta supaya pejabat Mufti Perak dan Jabatan Agama Islam Perak memberikan garis panduan yang jelas kepada Kerajaan Negeri tentang konsert yang boleh diadakan di masa akan datang.


Dato Dr Zamry Abd Kadir; MB Perak ke 11 (perlantikannya masih dipersoalkan)

JOM HEBOH? Perak memang dah heboh pun..


25 April 2009
2.16 pagi
Bandar Tasik Selatan, Selangor



THE UNIVERSITY AND THE CAPTIVE MIND
by
Wan Ahmad Fayhsal bin Wan Ahmad Kamal



Abstract
The role of the university in this modern age has become central to new discourse that goes by the name of ‘globalization’ and 'development'. This discourse seeks to dominate our daily life, particularly in the so-called developing countries. Most intelligent people will agree that the challenge of globalization and development must be considered seriously in order to preempt any pitfalls to the country and its citizens. The university as one of the major stakeholder in the process and outcome of this globalization project is being redefined according to the governing agenda of the globalization phenomena, resulting in dramatic changes to its structure, substance and, most importantly, its purpose. The fruit of these changes is what the late Professor Dr. Syed Hussein Alatas has observed a few decades before, namely, in the rise of the ‘captive mind’. The impact of the ‘captive mind’ is analyzed with a view to circumvent and curtail ts spread as much as we would do likewise in the case of a devouring wildfire.

Keywords: university, globalization, development, captive mind, captor mind

Introduction
As we progress into the new millennia, the various fields of knowledge generated by the university have expanded in terms of quantity (facts, data and the like) and quality (perhaps not in the sense of ‘wisdom’ but rather in terms of its ‘presentation’). This knowledge expansion is a good thing if we look upon it superficially but perhaps not necessarily so if we were to consider it from all angles, tangible and intangible. The main reason for this (hopefully healthy dose of) skepticism is the growing empirical evidence that the governing ideas of the university such as ‘progress’, ‘development’ and ‘globalization’ promising an earthly utopia of plenty without want have rather delivered existential nightmares for most people in the so-called Third World.

Today, the corruption and the mismanagement prevalent in these “poor” countries are not being caused by the colonial masters of the past rather being perpetrated by their own “educated” indigenous leaders, most of whom found education either abroad in Western universities or in their own countries’ universities modeled on those of the West and hence condemned to bear the ‘White Man’s Burden’ on their fragile brown shoulders. The historical baggage of colonial educational policies has been carried over to “post-colonial” times by indigenous political and cultural leaders who blissfully ignore the potential clashes of worldviews through the dissemination of a predominantly Euroamerico-centric educational structure.

According to the late Syed Hussein Alatas, a respected Malaysian sociologist, the human products of these universities can be defined collectively as the captive mind. This problem must be viewed closely, because the further the country progresses in the post-colonial era, the more prevalent the captive mind syndrome becomes. As explicated by Alatas, the captive mind is the product of higher institutions of learning either at home or abroad, whose way of thinking is dominated by Western thought patterns in an imitative and uncritical manner. Some of the basic characteristics of a captive-mind person are as follows:

1. A captive mind is uncreative, and hence incapable of raising original problems.

2. It is incapable of devising an analytical method independent of current stereotypes.

3. It is incapable of separating the particular from the universal in science and thereby properly adapting the universally valid corpus of scientific knowledge to the particular situation.

4. It is fragmented in outlook.

5. It is alienated from the major issues of the community.

6. It is alienated from its own national and religious traditions in the field of its intellectual pursuit.

7. It is unconscious of its own captivity and the conditioning factors making it what it is.

8. It is not amenable to an adequate quantitative analysis but it can be studied through empirical observations.

9. It is the result of the Western intellecto-cultural dominance on the rest of the world.


According to Alatas also reiterated that the uncritical and imitative mind is one that is dominated by an external source, and whose thinking is deflected from an independent perspective. At the undergraduate, and even at more advanced levels, the phenomenon of the captive mind is real and pervasive. The great problem for developing societies is that graduates do not function properly in their own communities.

The captor mind is the Western scholar or his Asian disciple who imparts knowledge through books or lectures of scientific thinking and reasoning. The main characteristics of the captor mind are that its presentation of the sciences is not contextual, philosophical, relational and inter-cultural. The captor mind does not necessarily seek captivity consciously, but rather, it is a somewhat unconscious instrument of a gigantic and imposing intellectual superstructure.

When a captor mind teaches engineering and natural science, he does not use any materials from non-Western cultures. He will think that the knowledge from the Western civilization is universal knowledge whereas in fact it is not, as any good comparative history of science will show. This is due to the influence of Western worldview in shaping out the values of knowledge that were derived from its own cultural experience throughout the history of that civilization. Even mathematics, as shown by Adi Setia, like all other sciences, “exact or inexact, pure or impure, is value-laden. Values were there first before the axioms.” The axioms embody and objectivise the values. The sources of these values are diverse: religion, rational thought, philosophy, intuition, experience, social norms, and including various combinations of these sources.

The notion of ‘value-ladenness’ does not necessarily imply a Kuhnian or Rortian kind of epistemological relativism anathema to traditional Islamic epistemology. It simply means that “if something is value-laden, then it is laden either with partial (juz’i) or universal (kulli) values, and therefore one needs to subject it to examination before granting its claim of universality or, conversely, dismissing it as partial.” This kind of deep-conceptual examination is made more urgent due to the general tendency (pointed out by Osman Bakar recently ) to conflate what is ‘global’ with what is ‘universal’. What is global may be wrong and false (khata’ and batil), but what is universal is always right and true (sahih and haqq).


The captive-mind university

It is not only the human subject that is colonized by alien concepts, the university too is part and parcel of this giant web of captive-minded thought systems going under the name of education. This phenomenon has been studied by Ward Churchill and he has proclaimed that the connection of inculcated thought patterns and Western-centric knowledge discipline can be observed under the rubric of ‘White Studies’. One of the significant attributes of White Studies educational system is the extreme compartmentalization of knowledge. Such compartmentalization of knowledge is replicated in the departmentalization of the Eurocentric education system itself.

The cast proliferation of Western “ologies”, “onomies,” and “ographies” such as sociology, theology, psychology, physiology, kinesiology, biology, cartography, anthropology, archaeology, geology, pharmacology, astronomy, agronomy, historiography, geography, demography, etc., are necessarily viewed as separate or at least separable areas of inquiry within the university system. By having this kind of separation, the students are being kept as captives to certain narrow fields of knowledge, or rather, “tunnel-vision” disciplines, without ever realizing the possibility of alternatives modes of ‘visioning’ a particular field, and seeing the relations between each of these fields within the context of the whole, overall educational rubric. The result is a system, or rather, a set-up, in which things are jumbled together in a way that gives a semblance of coherence while in reality lacking an overarching integrative principle in terms of a common ground and a common purpose. Thus it is not uncommon to see one discipline as the nemesis of another within the university, and even within the same faculty or department, and in the case of the disciplines of economics and ecology (as separate departments) or the disciplines of econometrics and ecological economics within the same department or faculty of economics.

The compartmentalization of knowledge system under the rubric of ‘White Studies’ was introduced after the rise of Western Civilization in the post-Dark Age epoch that borrowed from the classical knowledge classification system of the ‘Seven Greek Sciences’ as well as the ‘Roman Quadrivium’. White Studies as presently configured in most modern universities are designed to control thought by making sure no one ever sees the big picture through which the compartmentalized disciplines are mutually. Anyhow, there is no big picture apart from what is purely pragmatic in the short-term financial, economic sense: what pays goes, and hence the slogan of the “knowledege economy” reverbrating throughout the globe.

The relevancy of this system has been proven in the famous Manhattan Project under the most able directorship of General Leslie R. Groves. He admitted that his main achievement was to compartmentalize and thus control the scientific research for the atomic bomb. In the words of Progler:

During the Cold War, universities adopted his tactic. This corresponded with the ‘independence’ of most modern nation states, many leaders of which adopted the compartmentalized discourse of White Studies as their normative mode of thought and action.

The net result of this pigeon-holing attitude is the marginalization of non-Western knowledge in systematic manner, for in the ‘White Studies’ system, all non-Western knowledge systems, such as Islamic Studies and Malay Studies, have also to undergo a rigid compartmentalization process. Once compartmentalized, those kinds of studies can be sidelined systematically from the mainstream discourse. In the end, like what we are seeing today, the body of knowledge of our heritage, especially that which has connection with our roots such as race, culture, history and religion, will be neglected and regarded as unimportant knowledge as it is envisaged as impeding the ‘development’ of the country. Hence we hear the ceaseless call for change, change, change and more change, meaning forgo your traditional wisdom and embrace the efficiency of modernity.

This signals the hegemonic influence of captive mind ideas exerted upon our higher education system through the philosophy of neoliberal economic system that champions the cause of corporatization of all higher learning institutions. The goal of this corporatizaion agenda is to produce human capital for the job market. This phenomenon can easily be detected by observing the university’s benchmark for success which is largely based on the numbers of graduates successfully securing jobs after leaving the university. The labeling of graduates as ‘human capital’ to indicates the end product of a university does shows how a university student, as a knowledge-seeking individual, has been dehumanized subconsciously by the captive mind ideas of neoliberal economic education. By pursuing this manner of rationalizing its benchmarking and labeling, the corporatized university has rendered its student into a ‘one dimensional man’.

In 1997, an international level conference on the government’s role in the so-called knowledge-based economy was organized by the Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD). The participants were mostly leaders of developing countries. The findings from this conference, as stated in its report, serve only to stress ‘the importance of higher education as a major factor in paving the route for all nations to be part of a global economic network by developing human capital and also improving the research in science and technology’. From this report, it can be seen clearly that education can be manipulated as a tool for promoting the capitalist economic system by means of producing economic input in the form of human capital, without ever considering the higher purpose of education as outlined in most religious traditions, namely, to produce a good human being. There are stark differences between the goals of producing an engineer for the job market, and producing a good human being. Most higher learning institutions aim to produce competent professionals for industries and businesses without ever considering the greater non-material goals of education. Thus, the end product of our universities is the good worker, as in a good robot, for the narrow-confines of the factory in which he works, but not be a good human being in the wider, more complex context of society and the community in which he or she lives. Unsurprisingly, notions that once constituted the central core of the educational endeavor, such as the inculcation of good ethics and morality, including a transcendent vision of life, are no longer stressed explicitly as the goal of education in modern day universities.

The financial meltdown of Wall Street, environmental disasters and all sorts of humankind problems are directly or indirectly brought about through the hands of the ‘educated’ experts nurtured in those captive-minded universities. The narrow mentality in the understanding the purpose of education as merely filling the various vacancies of the capitalist economic system produces the homo economicus par excellence who is devoid of any deep-conceptual understanding of moral questions and other essential qualities constituting a good human being.

With their limited sense of intellectual empowerment as a result of the rigid compartmentalization, graduates with a degree in a White Studies discipline often reproduce Western modernity in their own backyard. This syndrome fits the connotation of the captive mind intellectuals finding solace in the pious pretence that Western knowledge is the sum total of all human knowledge. Being “educated” in the eye of a captive-minded intellectual is to take Western science as the ultimate arbiter of truth even in matters of religion.

Generally, all higher education institutions in the Third World countries have the same educational structure. Almost the entire academic arena in the respective universities is framed by Western knowledge structures. In sociology, the likes of Dukheim and Weber are more renowned than Ibn Khaldun and Malik ben Nabi. In the economic subjects, the fiscal theories of Keynes, Marx and Adam Smith dominate the discourse to the near exclusion of other theorists from different schools of thought residing outside the Western intellectual paradigm. No one would have thought that studying the monetary and fiscal theory of al-Maqrizi could give insights into understanding the ongoing financial meltdown. In short, from political science to medical studies, the only kind of knowledge recognized as such by captive minds is the one generated from Western sources. All other kinds are deemed unfit to be considered for inclusion in the standard syllabus.



Remedy for the captive mind syndrome

In order to curb the captive mind syndrome in the university, we must revert to the original model that has produced dynamic, self-confident intellectuals in the past. One of the foremost civilizations that have proven to be successful in this area of intellectual self-determination is the Islamic civilization.

The role of knowledge can never be underestimated in the religion of Islam as it is clearly stated in The Holy Qur’ān and prophetic traditions (hādith). Western orientalists also tend to admit the rise of Islamic civilization as largely owing to its cultivation of knowledge. The success of this civilization essentially consists of the integration of knowledge (reason) into spirituality (revelation) resulting in the unfoldment of a great creative force in the annals of human history. In Islamic intellectual history, one finds that before a foreign science being accepted into the corpus of authentic Islamic knowledge, that science must undergone a process, brief or protracted, of ‘filtration’ or ‘naturalization’ or ‘islamization’.

By using this intellectual historical model, I believe that the captive mind syndrome can be overcome a process of ‘Islamization of contemporary knowledge’ as articulated by Profesor Syed Muhammad Naquib al-Attas. The very foundation of this process is the worldview of Islam, ru’yat al Islām li al wujūd.
Generally, Islamization of contemporary knowledge can be understood as a process that emphasizes the correct definition about the meaning of important key terms such as education, happiness, development and others that have significant impact in developing coherent Islamic weltanschauung. As being elaborated further by Wan Mohd Nor Wan Daud:

He applies his conception of Islamization of the mind through linguistic means, either by reintroducing certain Arabic-Islamic terms and concepts in Malay or in English in order to reflect the Islamic vision of reality and truth, or in some instances, by applying both. Islamization of existing key terms and concepts in Malay, Arabic or in other families of Islamic languages that have been restricted or misinterpreted in the first few centuries after Hijrah, as al-Attas understands and practices it, is not only an attempt at dewesternization, or more specifically desecularization of their meanings and implications, but also a process of re-Islamization or a return or devolution to their original Islamic meanings. That is why al-Attas takes great care to carefully define and explain the key terms and concepts that he is using, whether in English, Malay or Arabic. His insistence on correct definition of key terms and concepts is proverbial and has become on of his salient characteristics.


The concept of Islamization of contemporary knowledge emphasizes the right usage of language. Due to the nature of linguistic expression as an integral part of cognitive activity, it is of utmost important for the individual to be precise in using the correct and best possible key terms, while at the same time elucidating the right meaning for that particular key terms. In regard to foundational aspects of religion, wrong usage of language will create confusion in the understanding of worldview of Islam. Wrong usage of terms will definitely cause semantic change in theological and epistemological concepts as well as the way a person interprets reality and truth (al-haqq) and hence the way he or she organizes experience of that reality. Therefore extra precaution must be taken in the public use of key-terms and terminologies, particularly in regard to the subject of knowledge and religion.

There is a significant relation between the meaning of important Islamic key terms and the fard ‘ayn (obligation towards the Self) knowledge. This is because the meanings of important concepts are explained through the knowledge framework derived from the Holy Qu’rān and prophetic traditions (hādith). This is where we can see the importance of fard ‘ayn knowledge (or knowledge that is foundational to the individual) in the educational process of the university. The fard ‘ayn knowledge that needs to be taught is not the same as the one already taught at the primary level of education, simply because fard ‘ayn knowledge is not static in nature but dynamic. It increases in conceptual depth, complexity and sophistication in tandem with the increasing requirements of the scope of responsibility of an individual in the various domains of his or her involvement in private and public life as well as in the various strata of social organization. With this kind of knowledge, we can prepare a strong foundation for students in constructing their understanding of important Islamic concepts in order to undertake the process of Islamization of contemporary knowledge by which they are able to filter out wheat from chaff whenever they encounter the various Westernized knowledge disciplines through the course of their learning and educational process. If we envision the role of university as a place to educate people to be good, wholesome human beings, the fard ‘ayn knowledge about religion and the higher intangible aspects of life must be set as the basis for the learning process at the tertiary level itself, and not merely at the primary or secondary level of education.

As prescribed by al-Attas, the fard ‘ayn knowledge that needs to be offered at the tertiary level of higher education must be based on:

1) The Holy Qur’ān: its recitation, and interpretation (tafsīr and ta’wīl).

2) The Sunnah, the life of the Holy Prophet; the history and message of the
Prophets before him; the hadīth and its authoritative transmission.

3) The Sharī’ah: jurisprudence and law.

4) Theology.

5) Islamic metaphysics; psychology, cosmology and ontology.

6) Linguistic sciences: Arabic, its grammar, lexicography and literature.



The relationship between illuminative spiritual knowledge (fard ‘ayn) and pragmatic scientific knowledge (fard kifayah) is like this: the first kind of knowledge will explain the mystery of creation and its existence as well as explaining about the relationship between creation and its Creator. It can also help to explain the real purpose and meaning of education. The foundational and hence obligatory illuminative knowledge should form the transcendent guidance to the scientific knowledge which falls under the category of fard kifayah. Without this illuminative knowledge as the principle of integration, confusion and doubt will arise in searching for the meaning and the true purpose of education in the diverse disciplines on offer at the university, resulting in cognitive fragmentation and inversion of the order of priority of the individually and the socially obligatory, that is, the conflation of the fardu ‘ayn with the fard kifayah to the extent of the complete eclipse of the former.


The current state of our higher learning institution

According to Professor al-Attas:

There have not been in the history of the cultural, religious and intellectual tradition of Islam, distinct ages characterized by a preponderance of a system of thought based upon materialism or idealism, supported by attendant methodological approaches and positions like empiricism, rationalism, realism, nominalism, pragmatism, positivism, logical positivism, criticism, oscillating between centuries and emerging one after another right down to our time.


This kind of phenomena has destabilized the hierarchical order of knowledge system in modern day Islamic civilization due to our ignorance about the original framework of the Islamic knowledge system that has been prescribed and constructed superbly by our great scholars and thinkers of the august past.

However, today’s reality shows that generally the institutes of higher learning like the university, be it is overemphasizing the requirement of the job market. The shortage of human capital in fulfilling the desire of the ever-growing, neoliberal capitalist economic system has altered the dimension of education in universities, which now embrace the educational philosophy of pragmatism without ever considering the imperative of conceptual and contextual filtering of the knowledge corpus in line with the Islamic worldview.

Due to our ignorance, and hence unconsciously, we have opened the Pandora’s Box of Western secular worldview infusing the West-centric knowledge system governing the learning process in most of the Third World countries’ institutions of higher learning, resulting in what the Iranian thinker has called the disease of occidentosis. This is unsurprising, as knowledge has never been free of values, and will always be shaped by the worldview and cultural milieu of its proponents, by the particular national or civilizational entity generating that knowledge.

Besides engaging the questions of structure and substance of the knowledge system that are outlined in Westernized higher education system, the fundamental question of the meaning and purpose of education has also to be clarified properly. We need to realize that education in Islam is to produce the good man, the whole (kulli) man, the total man, the man of adab, and not merely to produce the good secular citizen, or statesman, like the ideal propagated by the West which is blind to the higher, transcendent meaning of man.

Currently, due to captive mind mentality, the definition of education in most Third World countries has been influenced widely by the educational philosophy of pragmatism and utilitarianism rooted in the philosophies of Plato, Aristotle, John Dewey and other thinkers of the Western tradition who shared the same basic paradigm of thinking. That this should happen is due to the fact that we have been trapped into a dichotomous status quo of developed versus developing countries resulting the “global faith” of ‘development’ projected by the post-World War II hegemonic West, without ever considering the need to be critical about it. Thus, the problems of Third World countries can never be solved as long as they allow themselves to come under the sway of their former colonial masters’ mindset.


Conclusion

Even a glance at the current malaise of our world today, ranging from environmental degradation, despiritualized life to moral decadence, the like of which has no precedence in terms of the systematic and institutional nature of the problem, and in terms of its prevalence in every important field of humankind activities, such as in politics, economics, ethics and education. One must be able to find its root cause in order to solve the problem, simply because the problem is radical in nature and demands radical remedy. In this matter, al-Attas has rightly concluded that the root cause of our problem is the loss of adab, which is refers to:

The loss of discipline—the discipline of body, mind and soul; the discipline that assure the recognition and acknowledgement of one’s proper place in relation to one’s self, society and Community; the recognition and acknowledgement of one’s proper place in relation to one’s physical, intellectual, and spiritual capacitites and potential; the recognition and acknowledgement of the fact that knowledge and being are ordered hierarchically.


This state of perpetual confusion at all levels of personal and societal leadership are due to the loss of justice, to oneself and to others, which in turn betrays a very personal confusion in knowledge. The confusion and error in knowledge in turns create a condition which enables false leaders to emerge and to thrive, causing the condition of injustice to perpetuate. The rise of leaders who are not qualified for valid leadership of the Muslim Community, who do not possess the high moral, intellectual and spiritual standards required for Islamic leadership, who perpetuate the condition of confusion and error in knowledge and ensure the continued control of the affairs of the Community by leaders like them who dominate in all fields, from the very private to the very public.

From what has been elaborated thus far, we can see clearly that institutions of higher learning like universities and the colleges can also be part of an overall systemic subversion of true knowledge, thus perpetrating confusion and error in matters of pedagogy and knowledge. Thus, the captive mind syndrome is one of the many forms of the disease of confusion infusing the mindsets of intellectuals and students, either in a conscious or unconscious manner.

The condition of confusion and error in knowledge is ripe enough for alien concepts like secularism, and liberalism that has become the sine qua non of the Western worldview to penetrate into the consciousness of innocent and vulnerable intellectuals and students in the university. Western worldview is diametrically opposed to Islamic and other sacral worldviews, therefore it is not possible for the former and the latter to be reconciled, especially in terms of the educational process without first filtering its body of knowledge framed by that Western, modern, secular outlook to life and existence.

The solution outlined by al-Attas in the name of Islamization of contemporary knowledge is a very significant and a relevant vaccine to cure the corrupted and confused mind of our scholars as well the students who have been trapped in this kind of framework. If we fail to understand this problem, and does not feel any remorse towards our inability to correct the intellectual wrongs, then we suffer the consequences, as had happened in the past, especially in the time of the great scholar of Islam, Abū Hāmid al-Ghazālī (1058-1111 A.D), who saw the corrupted scholars as the root cause of the malaise of the Islamic community throughout the Muslim world, which in turn paved the path for the great destruction in the hands of the Mongols and Crusaders.

Al-Ghazālī had contemplated and saw the root cause of the problems of his time, which was almost similar to the problems of our era in terms of the loss of adab. The revival of adab a 100 years later, with the rise of Salahuddin al-Ayyubi and his generation, was the real catalyst in the Muslims, liberation of Jerusalem from the Crusaders. The studies made by Dr. Majid Irsan al-Kilani has uncovered the subtle connection between the role al-Ghazālī played through his magnum opus, Ihya al-Ulum al-Din (The Revival of Religious Sciences) and the paving of the way for the rise of a great generation of scholars like the renowned Sufi, Shaykh Abd al-Qadir al-Jīlānī, whose students later become the teachers and mentors to the generation of Salahuddin al-Ayyubi who put back the Islamic civilization to its proper place in the world.

What al-Ghazālī had done is now being done afresh in the works of al-Attas, namely to accomplish the restortion adab back into the education of humankind. Islamization of contemporary knowledge is the way forward to replace the captive mindset with a creative mindset, to rid the Ummah of a malignant tumor hindering their true role in the world.


Bibliographic References.
Al-Attas ,Syed Muhammad Naquib. Tinjauan Ringkas Peri Ilmu dan Pandangan Alam (Penang: USM, 2007)

_________. Prolegomena to the Metaphysics of Islam: An Exposition of the Fundamental Elements of the Worldview of Islam. (Kuala Lumpur: ISTAC, 1995).

_________. The Concept of Education in Islam: A framework for an Islamic Philosophy of Education. (Kuala Lumpur: ABIM 1980).

________. Islam and Secularism (Kuala Lumpur: ABIM 1978).

Alatas, Syed Husin “ The Captive Mind and Creative Development”. (International Social Science Journal (36), 1974).

Bakar, Osman. Classification of Knowledge in Islam. (Kuala Lumpur: Institute for Policy Research, 1992)

Churchill, Ward. White Studies: The Intellectual Imperialism of U.S Higher Education. (Colorado: Aigis Publications, 1995)

Hillgartner, Stephen, Bell, Richard C., dan O’Connor, Rory. Nukespeak: The Selling of Nuclear Technology in America.(New York: Penguin Books, 1983)

Marcuse, Herbert. One-Dimensional Man. (Boston: Beacon, 1964)

Organisation for Economic Co-operation and Development. Industrial Competitiveness in the Knowledge-based Economy: The New Role of Governments, OECD Conference Proceedings. (Paris: OECD, 1997)

Progler, Yusef. Encountering Islam: The politics of knowledge and scholarship. (P.Pinang: Citizen International, 2008).

Rosenthal, Franz. Knowledge Triumphant: The Concept of Knowledge in Medieval Islam (Boston: Brill, 1970)

Setia, Adi. Some Upstream Research Programs for Muslim Mathematicians: Operationalizing Islamic Values in the Sciences through Mathematical Creativity. Islam & Science (Winter 2008).

Tarnas, Richard. The Passion of the Western Mind: Understanding the Ideas that have shaped our World View.(New York: Ballantine Books, 1991).

Wan Mohd Nor Wan Daud, The Educational Philosophy and Practice of Syed Muhammad Naquib Al-Attas: An Exposition of the Original Concept of Islamization. (Kuala Lumpur: ISTAC, 1998)

MKRdezign

{facebook#YOUR_SOCIAL_PROFILE_URL} {twitter#YOUR_SOCIAL_PROFILE_URL} {google-plus#YOUR_SOCIAL_PROFILE_URL} {pinterest#YOUR_SOCIAL_PROFILE_URL} {youtube#YOUR_SOCIAL_PROFILE_URL} {instagram#YOUR_SOCIAL_PROFILE_URL}

Borang Maklumat Hubungan

Nama

E-mel *

Mesej *

Copyright � 2011 peminggirkota. Dikuasakan oleh Blogger.
Javascript DisablePlease Enable Javascript To See All Widget