1.0 PENGENALAN
“............. oleh itu gembirakanlah hamba-hambaKu(17) Yang berusaha mendengar perkataan-perkataan Yang sampai kepadanya lalu mereka memilih dan menurut akan yang sebaik-baiknya (pada segi hukum ugama); mereka itulah orang-orang yang diberi hidayah petunjuk oleh Allah dan mereka itulah orang-orang yang berakal sempurna (Ulu’l Albab) (18)” (al-Zumar: 17-18)
Perkataan ‘Ulu’l Albab’ disebut dalam al- Quran sebanyak 16 kali. Ahli-ahli tafsir hampir keseluruhan bersepakat bahawa perkataan Ulu’l Albab yang digunakan oleh al-Quran ini merujuk kepada golongan yang memiliki akal dan kefahaman yang matang sehingga mampu membuat penilaian yang tepat.
Negara telah mensasarkan pencapaian pembangunan menurut acuan dan bentuk tersendiri dan seterusnya berhasrat melahirkan modal insan terbaik, juga menurut ciri-ciri yang khusus dan bersesuaian dengan keperluan negara. Sememangnya modal insan menjadi tumpuan penting dalam perancangan pembangunan kerana ia merupakan tenaga penggeraknya. Berasaskan peranan penting modal insan inilah maka Islam memberikan penekanan lebih utama terhadap pembangunan dalaman berbanding dengan pembangunan dari sudut fizikal. Ini kerana, insan yang terbina akal fikiran dan jiwanyalah yang akan membina pembangunan fizikal yang menepati kehendak syari`at dan mengarahkannya kepada kebaikan. Dengan pengukuhan rohani, spiritual, kebijaksanaan dalam berfikir dan keunikan akhlak yang dimiliki, mereka akan memahami segala yang diperintah dan dilarang oleh Allah SWT. Semuanya kerana mereka meyakini jaminan yang diberikan oleh Allah s.w.t. bahawa Allah s.w.t. akan membuka pintu pengurniaan yang melimpah keberkatannya. (Surah al-A`raf 7 : 96) Insan yang bertanggungjawab dan beramanah dalam melaksanakan tugas penting ini sering kali dikaitkan dengan takrif dalam al-Quran sebagai mereka yang memiliki akal fikiran yang sempurna (Ulu’l Albab); iaitu golongan yang dikatakan dapat mengerti nilai sebuah kehidupan dan memeliharanya dengan sebaik-baiknya.
Program pembangunan akal yang teliti dan berkesan bagi membangunkan masyarakat atau generasi Ulu’l Albab kini dilihat begitu perlu kerana cabaran yang harus ditempuh bagi menjayakan impian besar ini bukanlah semudah yang dijangkakan. Kegigihan dan kesungguhan amat diperlukan oleh semua pihak termasuk dari pihak kepimpinan negara, institusi pendidikan serta setiap lapisan masyarakat negara.
Manakala program pendidikan yang bersepadu yang dijadikan landasan bagi pembentukan masyarakat berilmu dan berakal sempurna ini haruslah mencakupi proses, kandungan dan penerimanya agar ketiga-tiga aspek ini diberikan tumpuan supaya matlamat akhirnya dapat dicapai. Dengan usaha yang bersepadu dalam membentuk golongan ini perlulah diwujudkan segala kemudahan dan perancangan serta memupuk budaya serta nilai murni dan ia tidak terhalang oleh usaha pihak lain yang menyemai budaya dan unsur-unsur negatif yang akhirnya menggagalkan cita-cita murni ini. Selain itu persediaan haruslah dilakukan dengan teliti, bukan sahaja dengan perancangan yang teliti tetapi juga kesediaan untuk melakukan perubahan akal fikiran serta sikap yang akan membawa kita dan masyarakat seluruhnya menuju kejayaan.
2.0 OBJEKTIF
i. Memupuk kefahaman yang mendalam maksud disebalik generasi ilmuwan Ulu’l Albab.
ii. Menyelidiki kaedah terbaik dalam pendidikan Islam bagi melahirkan generasi ilmuwan Ulu’l Albab.
iii. Menganalisis pelbagai cabaran dalam usaha membina dan melahirkan Ulu’l Albab.
iv. Peranan yang perlu dimainkan oleh Institusi Pengajian Tinggi Islam amnya dan Kolej Dar al-Hikmah khasnya dalam membentuk generasi ilmuwan Ulu’l Albab.
3.0 TARIKH
31 OKTOBER 2009, Sabtu.
4.0 TEMPAT
Auditorium Institut Latihan Kehakiman & Perundangan (ILKAP), Bangi.
5.0 PENGANJUR
Kolej Dar al-Hikmah, Sg. Ramal Dalam, Kajang,
“............. oleh itu gembirakanlah hamba-hambaKu(17) Yang berusaha mendengar perkataan-perkataan Yang sampai kepadanya lalu mereka memilih dan menurut akan yang sebaik-baiknya (pada segi hukum ugama); mereka itulah orang-orang yang diberi hidayah petunjuk oleh Allah dan mereka itulah orang-orang yang berakal sempurna (Ulu’l Albab) (18)” (al-Zumar: 17-18)
Perkataan ‘Ulu’l Albab’ disebut dalam al- Quran sebanyak 16 kali. Ahli-ahli tafsir hampir keseluruhan bersepakat bahawa perkataan Ulu’l Albab yang digunakan oleh al-Quran ini merujuk kepada golongan yang memiliki akal dan kefahaman yang matang sehingga mampu membuat penilaian yang tepat.
Negara telah mensasarkan pencapaian pembangunan menurut acuan dan bentuk tersendiri dan seterusnya berhasrat melahirkan modal insan terbaik, juga menurut ciri-ciri yang khusus dan bersesuaian dengan keperluan negara. Sememangnya modal insan menjadi tumpuan penting dalam perancangan pembangunan kerana ia merupakan tenaga penggeraknya. Berasaskan peranan penting modal insan inilah maka Islam memberikan penekanan lebih utama terhadap pembangunan dalaman berbanding dengan pembangunan dari sudut fizikal. Ini kerana, insan yang terbina akal fikiran dan jiwanyalah yang akan membina pembangunan fizikal yang menepati kehendak syari`at dan mengarahkannya kepada kebaikan. Dengan pengukuhan rohani, spiritual, kebijaksanaan dalam berfikir dan keunikan akhlak yang dimiliki, mereka akan memahami segala yang diperintah dan dilarang oleh Allah SWT. Semuanya kerana mereka meyakini jaminan yang diberikan oleh Allah s.w.t. bahawa Allah s.w.t. akan membuka pintu pengurniaan yang melimpah keberkatannya. (Surah al-A`raf 7 : 96) Insan yang bertanggungjawab dan beramanah dalam melaksanakan tugas penting ini sering kali dikaitkan dengan takrif dalam al-Quran sebagai mereka yang memiliki akal fikiran yang sempurna (Ulu’l Albab); iaitu golongan yang dikatakan dapat mengerti nilai sebuah kehidupan dan memeliharanya dengan sebaik-baiknya.
Program pembangunan akal yang teliti dan berkesan bagi membangunkan masyarakat atau generasi Ulu’l Albab kini dilihat begitu perlu kerana cabaran yang harus ditempuh bagi menjayakan impian besar ini bukanlah semudah yang dijangkakan. Kegigihan dan kesungguhan amat diperlukan oleh semua pihak termasuk dari pihak kepimpinan negara, institusi pendidikan serta setiap lapisan masyarakat negara.
Manakala program pendidikan yang bersepadu yang dijadikan landasan bagi pembentukan masyarakat berilmu dan berakal sempurna ini haruslah mencakupi proses, kandungan dan penerimanya agar ketiga-tiga aspek ini diberikan tumpuan supaya matlamat akhirnya dapat dicapai. Dengan usaha yang bersepadu dalam membentuk golongan ini perlulah diwujudkan segala kemudahan dan perancangan serta memupuk budaya serta nilai murni dan ia tidak terhalang oleh usaha pihak lain yang menyemai budaya dan unsur-unsur negatif yang akhirnya menggagalkan cita-cita murni ini. Selain itu persediaan haruslah dilakukan dengan teliti, bukan sahaja dengan perancangan yang teliti tetapi juga kesediaan untuk melakukan perubahan akal fikiran serta sikap yang akan membawa kita dan masyarakat seluruhnya menuju kejayaan.
2.0 OBJEKTIF
i. Memupuk kefahaman yang mendalam maksud disebalik generasi ilmuwan Ulu’l Albab.
ii. Menyelidiki kaedah terbaik dalam pendidikan Islam bagi melahirkan generasi ilmuwan Ulu’l Albab.
iii. Menganalisis pelbagai cabaran dalam usaha membina dan melahirkan Ulu’l Albab.
iv. Peranan yang perlu dimainkan oleh Institusi Pengajian Tinggi Islam amnya dan Kolej Dar al-Hikmah khasnya dalam membentuk generasi ilmuwan Ulu’l Albab.
3.0 TARIKH
31 OKTOBER 2009, Sabtu.
4.0 TEMPAT
Auditorium Institut Latihan Kehakiman & Perundangan (ILKAP), Bangi.
5.0 PENGANJUR
Kolej Dar al-Hikmah, Sg. Ramal Dalam, Kajang,
TENTATIF PROGRAM
8.00 - 9.00 pagi
Pendaftaran peserta
9.00 - 9.15 pagi
Bacaan Al-Quran
8.00 - 9.00 pagi
Pendaftaran peserta
9.00 - 9.15 pagi
Bacaan Al-Quran
oleh :
Saudara Ahmad Tarmizi
(Peserta Akademi al-Qur'an ke 2)
9.15 – 9.45 pagi
Ucapan alu-aluan
Dato’ Dr. Siddiq Fadzil
Presiden Kolej Dar al-Hikmah
9.45 – 10.30 pagi
Ucaptama
Tan Sri Prof. Dr. Mohd. Kamal Hassan
Kuliyyah Usuluddin & Perbandingan Agama
Universiti Islam Antarabangsa Malaysia
9.15 – 9.45 pagi
Ucapan alu-aluan
Dato’ Dr. Siddiq Fadzil
Presiden Kolej Dar al-Hikmah
9.45 – 10.30 pagi
Ucaptama
Tan Sri Prof. Dr. Mohd. Kamal Hassan
Kuliyyah Usuluddin & Perbandingan Agama
Universiti Islam Antarabangsa Malaysia
(Mantan Rektor UIAM)
10.30 – 11.00
Kudapan
11.00 - 12.45 tengahari
Slot 1:
10.30 – 11.00
Kudapan
11.00 - 12.45 tengahari
Slot 1:
“Wawasan Pendidikan al-Hikmah :
Pembinaan Generasi Ulu’l Albab”
1) Prof. Emeritus Datuk Dr. Osman Bakar
Felo Penyelidik Kanan
Pusat Dialog Peradaban
Universiti Malaya
2) Ustaz (Dr.) Muhammad Uthman el-Muhammady
Institut Pemikiran dan Ketamadunan Islam
Universiti Islam Antarabangsa Malaysia
Sesi Soal Jawab
12.45 tengahari - 2.00 petang
Makan tengahari & Solat Zuhur
1) Prof. Emeritus Datuk Dr. Osman Bakar
Felo Penyelidik Kanan
Pusat Dialog Peradaban
Universiti Malaya
2) Ustaz (Dr.) Muhammad Uthman el-Muhammady
Institut Pemikiran dan Ketamadunan Islam
Universiti Islam Antarabangsa Malaysia
Sesi Soal Jawab
12.45 tengahari - 2.00 petang
Makan tengahari & Solat Zuhur
2.00 - 3.15 petang
Slot 2 :
“Pendidikan al-Hikmah :
Langkah-langkah Ke Arah Merealisasikan Pembinaan Generasi Ulu’l Albab”
1) Pro. Dr. Nik Azis Nik Pa
Jabatan Pendidikan Matematik dan Sains
Fakulti Pendidikan
Universiti Malaya
1) Pro. Dr. Nik Azis Nik Pa
Jabatan Pendidikan Matematik dan Sains
Fakulti Pendidikan
Universiti Malaya
2) Dr. KH Abdullah Shukeri Zarkasyi
(Pondok Gontor, Indonesia)
Sesi Soal Jawab
3.15 - 4.45 petang
Slot Forum : “Cabaran ‘Pendidikan Yang Liberalatif’”
1) Dr Sarjit Gill (UPM)
2) Dr Sidek Baba (UIAM)
3) Dr Yap Si Tian (Pengerusi Dong Jao Zhong )
3) Dr Yap Si Tian (Pengerusi Dong Jao Zhong )
Moderator: Dato' Sahlan Ismail (JPM)
Sesi Soal Jawab
5.00 petang
Bersurai
5.00 petang
Bersurai
Penceramah-Penceramah Seminar
Ucapan Sekapur Sirih:
Dato' Dr. Siddiq Fadzil
Presiden Kolej Dar al-Hikmah
Ucap Utama:
Tan Sri Prof. Dr. Mohd Kamal Hassan
Profesor, Kuliyyah Usuluddin & Perbandingan Agama UIAM
Mantan Rektor UIAM
Slot 1:"Wawasan Pendidikan al_Hikmah:Pembinaan Generasi Ulu'l Albab"
Pembentang Pertama: Prof. Emeritus Datuk Dr. Osman Bakar
Senior Research Fellow, Pusat Dialog ketamadunan
Timbalan Canselor (Akademik & Antarabangsa)
Dato' Dr. Siddiq Fadzil
Presiden Kolej Dar al-Hikmah
Ucap Utama:
Tan Sri Prof. Dr. Mohd Kamal Hassan
Profesor, Kuliyyah Usuluddin & Perbandingan Agama UIAM
Mantan Rektor UIAM
Slot 1:"Wawasan Pendidikan al_Hikmah:Pembinaan Generasi Ulu'l Albab"
Pembentang Pertama: Prof. Emeritus Datuk Dr. Osman Bakar
Senior Research Fellow, Pusat Dialog ketamadunan
Timbalan Canselor (Akademik & Antarabangsa)
Pembentang Kedua: Ustaz (Dr) Muhammad Uthman el-Muhammady
Fellow Akademik Kehormat ISTAC, IIUM
Tokoh Maal Hijrah Kebangsaan 1426 H
Slot 2: Pendidikan al-Hikmah: Langkah-langkah Ke arah Merealisasikan Pembinaan Generasi Ulu'l Albab
Slot 2: Pendidikan al-Hikmah: Langkah-langkah Ke arah Merealisasikan Pembinaan Generasi Ulu'l Albab
Pembentang Pertama: Prof Dr Nik Azis NIk Pa
Professor , Jabatan Matematik dan Pendidikan Sains, Falukti Pendidikan, UM
Professor , Jabatan Matematik dan Pendidikan Sains, Falukti Pendidikan, UM
Pembentang Kedua:
Prof Dr Ahmad Syathory Ismail
Pensyarah UIN Syarif Hidayatullah, Jakarta
Ketua Ikatan Da'i Indonesia
Forum: "Cabaran 'Pendidikan Yang Liberalatif"
Panel Forum :
Prof Dr Sidek Baba (UIA)
Dr. Sarjit Gill (UPM)
Dr Yap Sin Tian (Presiden Diong Jong Zong )
Moderator:
Datuk Sahlan Ismail (JPM)
Moderator:
Catat Ulasan