Halloween Costume ideas 2015
MPS

"SEMINAR HUKUM ISLAM SEMASA VI 2009 PERINGKAT KEBANGSAAN"




PENDAHULUAN



Mazhab Syafi‘e merupakan aliran yang mendominasi masyarakat Islam di Nusantara umumnya dan Malaysia khasnya. Ia telah diterima dengan baik dalam masyarakat Melayu selaras dengan kedatangan Islam yang berbentuk damai. Penerapan Islam secara damai ini melahirkan suasana sosio-budaya masyarakat yang harmoni. Kesan langsung daripada pengislaman ini, lahir pembudayaan ilmu yang tinggi di Alam Melayu terutamanya dalam tradisi penulisan. Hasilnya pelbagai genre penulisan diterbitkan khususnya dalam bidang fiqh. Kebanyakan karya ini berada dalam lingkaran dan kerangka mazhab Syafi‘e dari susur galur al-Nawawi. Selain itu, mazhab Syafi’e turut diterima sebagai mazhab fiqh rasmi di Malaysia. Peruntukan ini juga jelas di dalam enakmen agama negeri-negeri selain pengamalannya yang kukuh dalam masyarakat Islam di Malaysia.




Walaupun begitu, senario semasa memperlihatkan perubahan sosio-budaya masyarakat kesan perkembangan sains dan teknologi, pelbagai isu baru telah timbul dan memerlukan penyelesaian dari pihak yang berkenaan. Justeru, seminar ini sebagai kesinambungan siri Seminar Hukum Islam yang lepas akan dilaksanakan bagi mencari penyelesaian isu-isu hukum Islam semasa di Malaysia berasaskan metodologi kerangka mazhab Syafi‘e.




TEMA



Pemantapan Mazhab Syafi’e di Malaysia




OBJEKTIF



1. Menjelaskan pemikiran dan metodologi pengambilan hukum berasaskan kerangka fiqh Mazhab Syafi’e.
2. Mengemukakan cadangan penyelesaian isu-isu semasa khususnya di Malaysia dalam kerangka metodologi mazhab Syafi’e sama ada dalam bidang ibadah, mu’amalah, jenayah dan kekeluargaan Islam.




TARIKH



22 – 23 Oktober 2009 (Khamis – Jumaat)




TEMPAT



Akademi Pengajian Islam,
Universiti Malaya, Kuala Lumpur.




PERASMIAN



YBhg. SS Tan Sri Dato' Seri Dr. Hj. Harussani b. Hj. Zakaria
Mufti Perak Darul Ridzuan





BAYARAN



  1. Peserta institusi : RM 250
  2. Peserta individu : RM 150
  3. Mahasiswa : RM 50

Catat Ulasan

MKRdezign

{facebook#YOUR_SOCIAL_PROFILE_URL} {twitter#YOUR_SOCIAL_PROFILE_URL} {google-plus#YOUR_SOCIAL_PROFILE_URL} {pinterest#YOUR_SOCIAL_PROFILE_URL} {youtube#YOUR_SOCIAL_PROFILE_URL} {instagram#YOUR_SOCIAL_PROFILE_URL}

Borang Maklumat Hubungan

Nama

E-mel *

Mesej *

Copyright � 2011 peminggirkota. Dikuasakan oleh Blogger.
Javascript DisablePlease Enable Javascript To See All Widget