Halloween Costume ideas 2015
MPS

Suatu Ketika : Catatan 003 – Ulat TV



Hari raya tahun ini kurasakan kurang meriah. Entah mengapa, aku sendiri kurang kerap berkunjung ke rumah sanak saudara. Rumah kawan-kawan pun macam itu juga. Entahlah..
Selepas beberapa hari menyambut kemeriahan Syawal di kampung datuk-nenek, aku pulang ke rumah. Kampung juga; Kampung Pinang.

Selang sehari dua selepas itu, sanak saudara dari kampung datuk-nenek pula membalas kunjungan kami yang lalu. Selepas makan tengahari dan berrhat seketika – masa itu kira-kira lingkungan tiga ke empat petang. Aku duduk-duduk di dapur.

Bersamaku ada tok (nenek), Mak Tam, Mak Ngah, juga beberapa orang adik sepupu. Aku tak duduk-duduk sahaja. Aku baca buku. Buku tentang pergolakan di Asia Barat moden. Buku ini dihadiahkan oleh Ustaz Fadzil, Yang Dipertua WADAH (sebuah NGO) di Pulau Pinang. Rupa-rupanya, Ustaz Fadzil ini pun orang Kampung Pinang juga.
Aku baca buku. Tiba-tiba Tok menegur aku dengan kata-katanya:

“Hang ni dengan buku ja nu!” nadanya semacam hairan. Hairan dengan kecenderungan ‘luar biasa’ ini!

Memang, kalau ada ulat buku, terasa sesuatu yang pelik dan janggal. Tapi, berlambak-lambak ulat TV (televisyen) yang berlengkar di ruang tamu menghadap TV itu sesuatu yang tidak pula terasa pelik.

Dan ke’pelik’an yang besar bagi aku, namun mungkin tidak bagi kebanyakan masyarakat moden kini ialah tempat letak televisyen. Rata-rata rumah hari ini meletakkan TV di ruang tamu. TV di ruang tamu; perkara pelik yang dipandang normal!! Fenomena yang sudah menjadisuatu yang ‘terbiasa’ bagi masyarakat kita.
Kemunculan ulat TV yang mendadak menyebakan ketidakseimbangan ekosistem! Bencana bakal berlaku! Selamatan dunia daripada ancaman makhluk perosak: ULAT TV

p/s : aku tahu di sini ramai ulat TV.

Catat Ulasan

MKRdezign

{facebook#YOUR_SOCIAL_PROFILE_URL} {twitter#YOUR_SOCIAL_PROFILE_URL} {google-plus#YOUR_SOCIAL_PROFILE_URL} {pinterest#YOUR_SOCIAL_PROFILE_URL} {youtube#YOUR_SOCIAL_PROFILE_URL} {instagram#YOUR_SOCIAL_PROFILE_URL}

Borang Maklumat Hubungan

Nama

E-mel *

Mesej *

Copyright � 2011 peminggirkota. Dikuasakan oleh Blogger.
Javascript DisablePlease Enable Javascript To See All Widget