Halloween Costume ideas 2015
MPS

Suatu Ketika : Catatan 001 – Spesis Terancam

Malam Raya ke-2. Seusai solat Isyak di Masjid Sg. Burong, aku bersama adikku Angah beredar pulang ke rumah datuk sebelah bapaku. Sebelum pulang, kami sempat ‘disoal siasat’ oleh beberapa orang veteran kampung merangkap pengunjung tetap masjid. Mungkin masjid ini hampir mengalami kepupusan “spesis muda belia”, sebab itulah kami menjadi tumpuan jemaah malam itu.

“Pak cik nak tanya, hang mai mana? anak sapa?” tanya seorang Pak Cik (yang sepatutnya berpangkat datuk di sisiku) dalam loghat Banjar bercampur loghat utara. Nampak gayanya semacam sebaya atau muda sedikit daripada datukku yang aku panggil “Tok Wan”. Memang itulah panggilan orang yang tinggal di wilayah utara Semenanjung Malaysia untuk datuk, maksud aku datuk yang berjantina lelaki.

“saya cucu Haji Ali,” jawabku. Jawapan ini merupakan jawapan yang sama bagi soalan yang sama kepada orang yang sama seperti tahun-tahun sebelumnya. Pak Cik ni sebenarnya Tok Siak Masjid ini. Tahun-tahun sebelum ini pun tanya soalan yang sama. Maklumlah, aku jarang pulang ke kampung datukku; setahun sekali, itupun ada Hari Raya, kalau ditakdirkan tiada Hari Raya....??

“ooo.. biasa mai kan sebelum ni,” jawabnya kembali. Aku mengangguk tanda mengiyakan kata-katanya.

“ooo.. anak Leh. Dah lama tak nampak dia, lepas-lepas dia keluar kampung...” ini pula respon pak cik-pak cik yang lebih junior; sebaya bapaku. Kali ini Angah; anak kedua dalam keluarga diwawancara di beranda masjid. Dia keluar awal sedikit dari aku. Jadi, kenalah layan pak cik-pak cik junior masjid yang masih bertenaga untuk lepak-lepak hisap rokok daun itu.

“Spesis Terancam” perlu kepada konservasi supaya tidak pupus! Aku perlu berusaha memelihara kemandirian “spesis”ku!

p/s: aku bukan tapir

Catat Ulasan

haha.. wa paham sangat maksud 'spesis terancam' ni.. wa penah dengar ceramah dari sorang doktor dulu.

spesis lelaki macam lu ni memang susah dicari. teruskan menjaga spesis ni!!

dan smuga berkembang biak jadi semakin banyak!

MKRdezign

{facebook#YOUR_SOCIAL_PROFILE_URL} {twitter#YOUR_SOCIAL_PROFILE_URL} {google-plus#YOUR_SOCIAL_PROFILE_URL} {pinterest#YOUR_SOCIAL_PROFILE_URL} {youtube#YOUR_SOCIAL_PROFILE_URL} {instagram#YOUR_SOCIAL_PROFILE_URL}

Borang Maklumat Hubungan

Nama

E-mel *

Mesej *

Copyright � 2011 peminggirkota. Dikuasakan oleh Blogger.
Javascript DisablePlease Enable Javascript To See All Widget