Halloween Costume ideas 2015
MPS

Kisah Cerpelai, Keldai dan Raja Rimba (Episod 1)



 Kisah Cerpelai, Keldai dan Raja Rimba (Episod 1)


Sang keldai terus-menerus memaki hamun Si Raja Rimba. Aku yang hanya cerpelai Helogale parvula tak tertahan menyatakan duka: 

"Duhai keldai, hidup ini tak semudah yang kau sangka. Apa yang kau tahu tak semestinya benar, dan apa yang kau tak ketahui tidak bermakna tak benar."


"Duhai sang keldai, apa yang engkau dengkikan dengan Si Raja Rimba?" Hidupnya sudah lama, akalnya cerdas nian; tiada tara akan engkau"


"Engkau Sang keldai takkan rugi sekiranya mengakui akan hebatnya Si Raja Rimba. Kerna Raja Rimba juga tak mengangkat-ngangkat dirinya, melainkan menyambung legasi silam yang punya kekuatan luar biasa, yang sama sekali tak terduga oleh mereka yang buta benaknya".


"Ya, aku cerpelai kerdil ini mengakui akan hebatnya Si Raja Rimba. Aku hormat dan kagum akan buah fikirannya. Aku sanjung akan jasa-jasanya yang tidak sedikit itu. Malah, dia itu keturunan mulia Junjungan Besar al-Mustofa. Aku sedar aku kerdil. Aku juga mahu jadi besar. tapi jadi besar bukan dengan menghina 'yang sudah besar'. Mudah-mudahan aku dibantu Tuhanku".


"Sang Keldai, engkau faham tak bahasaku ini? atau laras bahsanya sangat berkiyas lagi berkinayah? Aku tau, kau juga cerdik, boleh berfikir waras. Tidak aku paksakan kata-kataku ini untuk kau terima, cuma tak salah kalau kau memikirkan akannya."


"Duhai keldai, terkadang aku terasa letih melihat akan tindakan kau. entah apa jenis neraca kau guna-pertimbangkan.. entah apa jenis feqah kau anutkan.. kau kata Si Raja Rimba jilsah bersama si Zalim Buaya."

"Coba kau renung, si Zalim Buaya itu juga bisa taubat, sekira-kira sampai serunya si Raja Rimba bijaksana menerap ke sanubari Si Buaya. Sabar engkau wahai Keldai, Si raja Rimba itu bijak laksana, tetap tekal pendiriannya. Engkau mesti tak pernah dengar kisah-kisah beliau menempelak Si Zalim Buaya, akhirnya Si Buaya dan para konspirator mengekor-ekor, mahu Si Raja jatuh tersungkur. Cuba meludah muka 'sang bistari', tapi terludah muka sendiri."


-- tamat episod 1 -- 


|| Karya bebas, Peminggirkota
 
 
 

Catat Ulasan

MKRdezign

{facebook#YOUR_SOCIAL_PROFILE_URL} {twitter#YOUR_SOCIAL_PROFILE_URL} {google-plus#YOUR_SOCIAL_PROFILE_URL} {pinterest#YOUR_SOCIAL_PROFILE_URL} {youtube#YOUR_SOCIAL_PROFILE_URL} {instagram#YOUR_SOCIAL_PROFILE_URL}

Borang Maklumat Hubungan

Nama

E-mel *

Mesej *

Copyright � 2011 peminggirkota. Dikuasakan oleh Blogger.
Javascript DisablePlease Enable Javascript To See All Widget