Halloween Costume ideas 2015
MPS

Badiuzzaman Said Nursi; Pengenalan



Bediuzzaman Said Nursi? Siapa tokoh ini? Rata-rata khalayak tidak mengenalinya hatta yang mengaku sebagai pendokong gerakan Islam. Justeru, buku ini dilihat dapat mengungkapkan Bediuzzaman Said Nursi sebagai seorang pejuang Islam yang ulung.

Buku "Badiuzzaman Said Nursi; Sejarah Perjuangan dan Pemikiran" ini merupakan satu kajian mengenai seorang tokoh Islam di Turki yang mendasari sejarah hidup dan penjuangan Nursi. Kupasan yang terkandung dalam buku ini telah dihasilkan oleh Mohamad Zaidin Mat, seorang pensyarah dan Ketua Program Sejarah dan Tamadun Islam di KUSZA. Pengarang menggarap hasil penulisannya ini dengan menarik. Beliau menyentuh tentang suasana yang berlaku dalam masyarakat dan negara Turki ketika itu kerana faktor inilah sebenarnya mencorakkan perjuangan Nursi.

Nursi sebagaimana gelaran yang diberikan kepadanya; Bediuzzaman, ternyata seorang tokoh mujahid dan mujaddid Islam yang unggul di abad ke-14 Hijrah. Bediuzzaman Said Nursi telah muncul sebagai seorang tokoh ulung dalam sejarah Turki di mana beliau sanggup mengorbankan seluruh kehidupannya untuk agama Islam serta mengembalikan semula keyakinan masyarakat terhadap Islam. Kehidupan inilah yang telah membentuk dirinya menjadi seorang pejuang yang benar-benar mantap dari pelbagai sudut untuk memikul tanggungjawab yang cukup berat iaitu tugas menyelamatkan manusia dari kegelapan, kekufuran dan kemunafikan kepada cahaya keimanan sejati.

Secara umumnya, buku ini dihasilkan bagi mencapai matlamat berikut, iaitu ke arah mendalami dan memahami realiti sebenar kehidupan serta perjuangan Nursi. Kedua, ke arah menyelami situasi sebenar yang dihadapi oleh masyarakat Islam di Turki ketika
itu. Ketiganya, ke arah memperkenalkan Bediuzzaman Said Nursi kepada para pembaca dan akhir sekali, buku ini bermatlamat untuk menjawab segala persoalanpersoalan
mengenai ulama, peranan dan tanggungjawab ulama, matlamat perjuangan dan cabaran-cabaran yang dihadapi oleh ulama.


Buku ini terbahagi kepada tiga bab di mana setiap bab melatari corak masyarakat yang berlainan. Ini dapat dilihat di dalam bab pertama di mana pengarang menceritakan perihal kehidupan Bediuzzaman Said Nursi semasa era pemerintahan Sultan Abd al-Hamid. Secara ringkasnya, Nursi sempat melalui era pemerintahan Sultan Abd al-Hamid selama hampir dua puluh satu tahun. Dalam bab ini juga, pengarang membahagikan kepada dua tajuk utama mengenai Nursi iaitu semasa kehidupan awalnya dan keprihatinannya dalam bidang pendidikan. Pada awal bab ini, pengarang menerangkan bahawa gelaran Nursi adalah merujuk kepada tempat kelahirannya, di mana beliau dilahirkan daripada keluarga petani yang sederhana. Diceritakan juga mengenai latar pendidikan Nursi yang begitu prihatin dalam bidang-bidang keilmuan dan pendidikan. Dalam bab kedua pula, pengarang cuba membawa pembaca tentang Nursi di zaman pergolakan politik.

Keadaan ini dapat dilihat di mana selepas pengisytiharan perlembagaan, Nursi menghadapi pemberontakan dan peperangan daripada pihak-pihak yang tidak bersekongkol dengan pendiriannya. Bab ini merupakan permulaan kepada pendirian dan corak perjuangan Nursi semasa menghadapi kemelut yang melanda Turki ketika itu. Pembaca akan dibawa menyelami setiap keadaan yang berlaku di Istanbul merangkumi aktiviti-aktiviti yang dijalankan oleh Nursi dalam memperjuangkan pendiriannya tentang agama Islam. Dalam bab ini juga, terdapat perbualan atau dialog di antara Nursi dengan
orang lain. Sebagai contoh, pembaca boleh melihat satu perbualan menarik di antara Nursi dengan seorang jeneral Rusia semasa melawat khemah tawanan perang.

Selain itu, pengarang juga menceritakan mengenai tentangan terhadap fatwa kerajaan dan terhadap gerakan nasionalisme Kurdi. Dalam bab ketiga pula, pengarang memperlihatkan kisah Nursi dalam era Republik Turki iaitu selama kira-kira tiga puluh lima tahun. Dalam bab ini juga, pengarangmembantu memudahkan pembaca dengan membahagikan kehidupan Nursi dalam dua corak pemerintahan iaitu yang pertama ketika Nursi di bawah pemerintahan Parti Republikan Rakyat (1923-1949) dan pemerintahan Parti Demokratik Turki (1950-1960). Semasa di bawah pemerintahan Parti Republikan Rakyat, pengarang memperihalkan kehidupan Nursi di beberapa buah tempat seperti di Wan, Barla, Iskishihr, Qastamuni, Dinizli, Amirdagh dan Afyun. Manakala di bawah pemerintahan Parti Demokratik pula, pengarang memperlihatkan kehidupan Nursi mendapat sokongan padu daripada masyarakat setempat selepas memenangi pilihanraya 1949. Dalam bab ini juga, pembaca akan diterangkan mengenai kematian Nursi dan selepas kematiannya, kerajaan Parti Demokratik Turki telah digulingkan. Secara umumnya, era terakhir Nursi ini bolehlah dianggap sebagai era pertembungan antara pengaruh Islam dan Sekular. Di akhir buku ini, diselitkan juga bab mengenai Kalimah Pertama serta bab Iman dan Manusia yang mendokong kepada perjuangan suci Nursi dalam memantapkan iman masyarakat Islam ketika itu.


21 Julai 2009
7.50 pagi

Universiti Islam Antarabangsa Malaysia
Gombak, Selangor

Catat Ulasan

tumpang tanyadi mna boleh dapat buku ni?tahun bila diterbitkan?

Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang. -

saya boleh dapatkan buku ni di mna ya?

cuba dapatkan buku ini dari kedai buku UKM
http://pkukmweb.ukm.my/~penerbit/intro-kedai.htm

Buku ini diterbit oleh Jabatan Pengajian Arab dan Tamadun Islam, Fakulti Pengajian Islam, UKM dan Sozler Nesriyat pada tahun 2003.

MKRdezign

{facebook#YOUR_SOCIAL_PROFILE_URL} {twitter#YOUR_SOCIAL_PROFILE_URL} {google-plus#YOUR_SOCIAL_PROFILE_URL} {pinterest#YOUR_SOCIAL_PROFILE_URL} {youtube#YOUR_SOCIAL_PROFILE_URL} {instagram#YOUR_SOCIAL_PROFILE_URL}

Borang Maklumat Hubungan

Nama

E-mel *

Mesej *

Copyright � 2011 peminggirkota. Dikuasakan oleh Blogger.
Javascript DisablePlease Enable Javascript To See All Widget