Halloween Costume ideas 2015
MPS

Zalim, Bodoh & Gila


Belalang menjadi burung helang.
Kutu menjadi kura-kura, dan
Ulat berubah menjadi naga.


Itulah syair pujangga Abdullah Abdul Qadir al-Munsyi, ditulis pertengahan abad 19. Sekilas ia seperti sedang membicarakan teori evolusi Darwin, atau cerita Bim Salabim ala Herry Porter. Namun, sebenarnya beliau sedang cuba mengungkapkan sesuatu perubahan yang aneh lagi pelik.

Perubahan tentang bangsanya yang kehilangan adab.

Metafora ini mungkin mudah diterima oleh bangsa Melayu, tapi tidak bagi orang Jawa. Orang Jawa lebih mudah faham dengan dagelan (lakonan pendek yang melucukan) “Petruk (badut) jadi Ratu” Ya dagelan, sebab ada perubahan strata (status sosial) secara tidak ‘alami atau tidak syarie. Bukan gambaran diskriminatif, bukan pula perkauman, tapi lonjkan status yang abnormal.

Munsyi tentu faham belalang mustahil jadi burung helang, kutu jadi kura-kura. Beliau juga faham mengapa Tuhan mengizinkan kepompong boleh bertukar menjadi kupu-kupu yang cantik. Tapi, yang beliau gelisahkan mengapa ini mungkin dan boleh terjadi di dunia manusia. Semua orang berhak mencapai kejayan, tapi mengapa kejayaan dicapai dengan mengorbankan nilai akhlak dan moral.

Kita bakal lebih memahami setelah membaca bait berikutnya:

“Bahkan seorang yang hina dan bodoh dapat pandai dan terhormat,jika memiliki harta. Sedangkan orang miskin tidak dipandang walaupun pandai dan terhormat”



Munsyi seperti sedang memberi tugasan kepada kita untuk menjawab. Di mana silapnya?

Satu jawapan bernas untuk soalan ini dijawab oleh Prof Syed Muhammad Naquib al-Attas (al-Attas), ulama yang juga pakar sejarah Melayu. Punca kesalahan dan kesilapan, menurut al-Attas, ada pada
Lembaga (autoriti) pendidikan kita hari ini. Pendidikan kita tidak menanam dan membajasuburkan “adab”.

Adab adalah ilmu yang berdimensi iman, ilmu yang mendorong amal dan yang bermuatan akhlak.

Faktor kehilangan adab dalam ummat ada dua: faktor eksternal dan internal. Yang pertama (eksternal) kerana besarnya pengaruh pemikiran sosial, politik, ekonomi dan kebudayaan Barat. Yang kedua (internal) karena lemahnya daya tahan tubuh umat Islam.

Pendidikan kita tidak menanamkan adab walaupun “ritual” pendidikan memang terus berjalan. Hakikatnya, maqasid-nya (objektif) tidak tercapai. Lembaga pendidikan umat Islam mungkin mampu menghasilkan spesialis, ikhtisas dan pakar dalam bidang teknik, ekonomi, kedoktoran, pengurusan, tapi tidak menghasilkan peradaban Islam.

Manifestasi kehilangan adab sekurangnya ada 3: kezaliman, kebodohan dan kegilaan.

Zalim ‘akasnya (lawannya) adil artinya tidak dapat meletakkan sesuatu pada tempatnya. Dalam adab kesopanan orang Jawa disebut tidak ‘empan papan”. “Zalim” itu tidak mampu memahami dan menerapkan konsep secara proporsional (menurut kesesuaian). Ertinya mencampurkan dua atau tiga konsep yang saling bertentangan:- Seperti mencapur keimanan dengan kemusyirikan, mewarnai amal dengan kemaksiatan dan kesombongan. Tauhid dengan faham dikotomis-dualistis, dan sebagainya.

Bodoh atau menurut al-Ghazzali hamaqah bukan jahil dan atau buta huruf. Bodoh tentang cara mencapai tujuan. Oleh sebab tidak tahu apa tujuan hidupnya, seseorang jadi bodoh tentang cara mencapainya.

“Anda boleh capai matlamat dengan segala cara” adalah bisikan Machiaveli yang diterima dengan sukarela. Korupsi, menipu, manipulasi, dan sebagainya pun boleh menjadi cara mendapatkan sesuatu yang diidam-idamkan. Anda boleh sahaja menjual diri asal boleh jadi selebriti dan super star. Anda boleh jadi ketua asal mahir menjilat dan berkhianat. Atas sebab itulah mengapa Islam datang menawarkan jalan dan cara mencapai tujuan yang disebut “syariah”.

Gila artinya salah tujuan,salah menentukan arah dan tujuan hidup, salah arah perjuangan. Akarnya tentunya adalah hamaqah atau kebodohan; yang bodoh mengenai “negeri impian” akan bingung untuk ke mana arah dayungan sampan; yang bodoh akan arti hidup tidak akan tahu apa tujuan hidup; yang jahil tentang arti ibadah tidak akan pernah tahu apa gunanya ibadah dalam kehidupan ini. Akibatnya, aktiviti dan perbuatan yang sebenarnya demi kepentingan peribadi (linnafsi), kehormatan diri (lil jah), harta (lil mal) tiba-tiba didakwa menjadi Demi Allah, (Lillah).

Jika pendidikan kita benar-benar menanamkan adab, mengapa peradaban Islam tidak kokoh berdiri.. Mengapa kita hanya mampu menjustifikasi konsep-konsep asing dan tidak mampu membangun konsep sendiri?

Orang Barat begitu percaya diri dengan konsep ciptaannya, tapi mengapa kita tidak. Cardinal John Newman, misalnya,begitu yakin tentang gambaran university humanisme Kristen dalam “The Idea of University, Defined and Illustrated”. Karl Jasper dalam “The Idea of University” tegas menggambarkan konsep universiti humanis-eksistensialisnya.. J Douglas Brown dalam The Liberal University-nya bisa menggambarkan dengan jelas pelbagai peranan universiti dalam mencetak “manusia sempurna” ala Barat. Tapi mengapa identiti Islam pada Universiti Islam tidak nampak jelas.

Mengapa Muslim malu-malu menggunakan universiti Islam dalam membangun peradaban Islam.

Universiti Islam harus berani membangun konsep ekonomi Islam, politik Islam, sosiologi Islam, sains Islam, budaya Islam dan sebagainya. Universiti Islam harus mampu mencerminkan bangunan pandangan hidup Islam. Universiti Islam tidak hanya menjadi pusat pengembangan ilmu, tapi juga merupakan sumber gerakan moral dan sosial serta agen perubahan. Universiti harus menjadi pelopor dalam mencipta manusia-manusia yang adil dan beradab agar dapat membangun peradaban yang bermartabat.


Translasi dari Hamid Fahmy Zarkasyi

23 Julai 2009
12.58 tengah hari
Universiti Islam Antarabangsa Malaysia

Catat Ulasan

MKRdezign

{facebook#YOUR_SOCIAL_PROFILE_URL} {twitter#YOUR_SOCIAL_PROFILE_URL} {google-plus#YOUR_SOCIAL_PROFILE_URL} {pinterest#YOUR_SOCIAL_PROFILE_URL} {youtube#YOUR_SOCIAL_PROFILE_URL} {instagram#YOUR_SOCIAL_PROFILE_URL}

Borang Maklumat Hubungan

Nama

E-mel *

Mesej *

Copyright � 2011 peminggirkota. Dikuasakan oleh Blogger.
Javascript DisablePlease Enable Javascript To See All Widget