Halloween Costume ideas 2015
MPS

Orientalis Terkemuka Denmark: August Ferdinand Mehren

oleh:
Mohammad Fazril Bin Mohd Saleh

August Ferdinand Mehren (1822 – 1907)

August Ferdinand Mehren merupakan seorang orientalis terkemuka dari Denmark dan juga ahli bahasa (philologists). Beliau dilahirkan pada 6 April 1822 dan meninggal dunia pada tahun 1907. Beliau merupakan anak jati Helsingør, sebuah bandar di Timur Denmark.

Beliau belajar di tiga buah universiti terkemuka iaitu University of Copenhagen, University of Leipzig dan University of Kiel, dan menyelesaikan sarjana doktor falsafahnya pada tahun 1845. Di University of Leipzig, beliau merupakan anak didik kepada cendekiawan terkemuka, Heinrich Leberecht Fleischer (1801-1888), dan di University of Kiel, beliau belajar di bawah pemerhatian sarjana terkenal Justus Olshausen (1800-1882). Pada tahun 1854, beliau menyandang jawatan professor bidang bahasa-bahasa Semitik di University of Copenhagen.

Dalam karya ilmiahnya, Mehren memfokuskan kepada kajian puisi dan prosa Arab. Pada 1853, beliau menerbitkan sebuah karya besar tentang retorika dan linguistic Arab bertajuk  Die Rhetorik der Araber (1853), dan dua dekad kemudian, beliau menerbitkan sebuah karya agung, kosmografi ahli kaji bumi Syria Muhammed al-Dimashqi (1256-1327) yang beliau translasikan ke dalam bahasa Perancis dengan tajuk Manuel de la cosmographie du moyen age (1874). 

Bersama-sama Prof. Olshausen dan ahli bahasa Denmark, Niels Ludvig Westergaard (1815-1878), beliau mengkatalogkan manuskrip Avestan ke dalam koleksi yang diberi judul Codices Orientales Bibliothecae Regiae Havniensis. Di hujung hayatnya, beliau menulis beberapa karya ilmiah yang berkaitan dengan karya falsafah dan mistik tulisan Ibnu Sina seperti teks dan ulasan yang beliau translasikan ke dalam bahasa Perancis berjudul Traité Mystique d'Abou Ali al-Hosain b. Abdallah b. Sina ou d'Avicenne (1889).



Rujukan:

2.      Wikipedia: The Free Encyclopedia (http://en.wikipedia.org/wiki/August_Ferdinand_Mehren)
3.      Wikipedia: The Free Encyclopedia (http://en.wikipedia.org/wiki/Al-Dimashqi)
Labels:

Catat Ulasan

MKRdezign

{facebook#YOUR_SOCIAL_PROFILE_URL} {twitter#YOUR_SOCIAL_PROFILE_URL} {google-plus#YOUR_SOCIAL_PROFILE_URL} {pinterest#YOUR_SOCIAL_PROFILE_URL} {youtube#YOUR_SOCIAL_PROFILE_URL} {instagram#YOUR_SOCIAL_PROFILE_URL}

Borang Maklumat Hubungan

Nama

E-mel *

Mesej *

Copyright � 2011 peminggirkota. Dikuasakan oleh Blogger.
Javascript DisablePlease Enable Javascript To See All Widget