Halloween Costume ideas 2015
MPS

Catat Ulasan

dh lama xguna otak sebelah kiri..
:(

sebanrnya tiada dikotomi antara peranan otak kanan dan kiri. Walaupun dah lama tak menyelesaikan masalah matematik berstruktur seperti soalan di ats, otak kiri tetap digunapakai dalam kehidupan harian. bezanya, fungsinya tak dioptimumkan. maka, perlu juga kita memepertajam dan mengoptimumkan penggunaan otak kiri.. buat la latihan congak, buka buku spm dulu ke... ataupun belajar 'logik matematik'. maths is fun!

terima kasih..
selain daripada buat latihan matematik? ada tak cara lain yang boleh mempertajam otak kiri?
contohnya muzik..?
macam mana plak kalau critical thinking..?
guna otak kiri jugak ke...?

hmm... tu lah, seperti yg sy sebutkan tadi, sbnrnya dalam Islam, kita meyakini akan 'kesatuan', maka tak ada pengkelasan yang totok antara otak kiri dan kanan. tp menurut pakar neuron Barat, mmg otak kiri berperanan untuk setiap perkara yang menuntut kepada ketersusunan, logik, ketertiban dll, bak kata orang otak kiri ni peranannya berkaitan IQ. otak kanan pula EQ. manakala otak kanan pula berperan dalam aspek kreativiti, bahsa, komunikasi, muzik dll.

sebab tu, Plato dlm teori negara idealnya (ideal state) menegaskan silibus pembelajaran untuk peringkat permulaan bag kanak-kanak bebakat mesti ada dua unsur: muzik, dan gimnastik. pastu naik ke peringkt seterusnya diajarkan matematik, astronomi, logik dll.

p/s: muzik guna otak kanan, critical thinking otak kiri (menurut kajian neuron barat)

p/s: zikirulllah, tadabbur quran dan alam menuntut penggunaan kedua-dua hemisphere otak (menurut kajian psikologi Islam dan tasawuf)


-usai final exam paper da'wah

ok..terima kasih.

MKRdezign

{facebook#YOUR_SOCIAL_PROFILE_URL} {twitter#YOUR_SOCIAL_PROFILE_URL} {google-plus#YOUR_SOCIAL_PROFILE_URL} {pinterest#YOUR_SOCIAL_PROFILE_URL} {youtube#YOUR_SOCIAL_PROFILE_URL} {instagram#YOUR_SOCIAL_PROFILE_URL}

Borang Maklumat Hubungan

Nama

E-mel *

Mesej *

Copyright � 2011 peminggirkota. Dikuasakan oleh Blogger.
Javascript DisablePlease Enable Javascript To See All Widget