Seminar Falsafah Islam anjuran bersama Akademi Kajian Ketamadunan (AKK) dan Akademi Sains Islam Malaysia (ASASI). Seminar ini dijadualkan berlangsung pada 23 Mei 2015 (Sabtu) bertempat di Bilik S...
Jauhari Jawhar adalah siri telaah dan wacana bagi mengupas dan membahas ide-ide dalam jurnal ini. Perbincangan dan diskusi bebas kali ini akan membahas topik dalam Jawhar Jil. 1 Bil. 1 iaitu ulasa...
| Wacana dan Diskusi Intelektual: Pakej Awal April |
1) BiblioTalk: Bedah Buku Bersama Penulis Datuk Dr. Awang Sariyan (Ketua Pengarah DBP): "Falsafah dan Pemikiran Melayu Berteraskan Islam...
Sebarang transformasi sosial dalam masyarakat memerlukan seorang aktor yang berpengaruh, berkesan, kritis, kreatif dan berani. Pemikiran atau idea baru tidak tumb...
Special Lecture Series on Islamic Thought After Post-Modernism (ITPM) by Assoc. Prof. Baharudin Ahmad, who specializes in Comparative Religion, Malay Literature and Sufism.
Detail ...
SEMINAR SEHARI PENGUKUHAN PANDANGAN ALAM ISLAM (WORLDVIEW OF ISLAM) DAN SYARAHAN PERDANA PROF. DR. SYED MUHAMMAD NAQUIB AL-ATTAS
Dalam menghadapi kegentingan masalah masyarakat Islam dalam pel...
Seminar Falsafah Islam anjuran bersama Akademi Kajian Ketamadunan (AKK) dan Akademi Sains Islam Malaysia (ASASI). Seminar ini dijadualkan berlangsung pada 23 Mei 2015 (Sabtu) bertempat di Bilik S...
Jauhari Jawhar adalah siri telaah dan wacana bagi mengupas dan membahas ide-ide dalam jurnal ini. Perbincangan dan diskusi bebas kali ini akan membahas topik dalam Jawhar Jil. 1 Bil. 1 iaitu ulasa...
| Wacana dan Diskusi Intelektual: Pakej Awal April |
1) BiblioTalk: Bedah Buku Bersama Penulis Datuk Dr. Awang Sariyan (Ketua Pengarah DBP): "Falsafah dan Pemikiran Melayu Berteraskan Islam...
Sebarang transformasi sosial dalam masyarakat memerlukan seorang aktor yang berpengaruh, berkesan, kritis, kreatif dan berani. Pemikiran atau idea baru tidak tumb...
Special Lecture Series on Islamic Thought After Post-Modernism (ITPM) by Assoc. Prof. Baharudin Ahmad, who specializes in Comparative Religion, Malay Literature and Sufism.
Detail ...
SEMINAR SEHARI PENGUKUHAN PANDANGAN ALAM ISLAM (WORLDVIEW OF ISLAM) DAN SYARAHAN PERDANA PROF. DR. SYED MUHAMMAD NAQUIB AL-ATTAS
Dalam menghadapi kegentingan masalah masyarakat Islam dalam pel...
sebanrnya tiada dikotomi antara peranan otak kanan dan kiri. Walaupun dah lama tak menyelesaikan masalah matematik berstruktur seperti soalan di ats, otak kiri tetap digunapakai dalam kehidupan harian. bezanya, fungsinya tak dioptimumkan. maka, perlu juga kita memepertajam dan mengoptimumkan penggunaan otak kiri.. buat la latihan congak, buka buku spm dulu ke... ataupun belajar 'logik matematik'. maths is fun!
terima kasih.. selain daripada buat latihan matematik? ada tak cara lain yang boleh mempertajam otak kiri? contohnya muzik..? macam mana plak kalau critical thinking..? guna otak kiri jugak ke...?
hmm... tu lah, seperti yg sy sebutkan tadi, sbnrnya dalam Islam, kita meyakini akan 'kesatuan', maka tak ada pengkelasan yang totok antara otak kiri dan kanan. tp menurut pakar neuron Barat, mmg otak kiri berperanan untuk setiap perkara yang menuntut kepada ketersusunan, logik, ketertiban dll, bak kata orang otak kiri ni peranannya berkaitan IQ. otak kanan pula EQ. manakala otak kanan pula berperan dalam aspek kreativiti, bahsa, komunikasi, muzik dll.
sebab tu, Plato dlm teori negara idealnya (ideal state) menegaskan silibus pembelajaran untuk peringkat permulaan bag kanak-kanak bebakat mesti ada dua unsur: muzik, dan gimnastik. pastu naik ke peringkt seterusnya diajarkan matematik, astronomi, logik dll.
p/s: muzik guna otak kanan, critical thinking otak kiri (menurut kajian neuron barat)
p/s: zikirulllah, tadabbur quran dan alam menuntut penggunaan kedua-dua hemisphere otak (menurut kajian psikologi Islam dan tasawuf)
Catat Ulasan
dh lama xguna otak sebelah kiri..
:(
sebanrnya tiada dikotomi antara peranan otak kanan dan kiri. Walaupun dah lama tak menyelesaikan masalah matematik berstruktur seperti soalan di ats, otak kiri tetap digunapakai dalam kehidupan harian. bezanya, fungsinya tak dioptimumkan. maka, perlu juga kita memepertajam dan mengoptimumkan penggunaan otak kiri.. buat la latihan congak, buka buku spm dulu ke... ataupun belajar 'logik matematik'. maths is fun!
terima kasih..
selain daripada buat latihan matematik? ada tak cara lain yang boleh mempertajam otak kiri?
contohnya muzik..?
macam mana plak kalau critical thinking..?
guna otak kiri jugak ke...?
hmm... tu lah, seperti yg sy sebutkan tadi, sbnrnya dalam Islam, kita meyakini akan 'kesatuan', maka tak ada pengkelasan yang totok antara otak kiri dan kanan. tp menurut pakar neuron Barat, mmg otak kiri berperanan untuk setiap perkara yang menuntut kepada ketersusunan, logik, ketertiban dll, bak kata orang otak kiri ni peranannya berkaitan IQ. otak kanan pula EQ. manakala otak kanan pula berperan dalam aspek kreativiti, bahsa, komunikasi, muzik dll.
sebab tu, Plato dlm teori negara idealnya (ideal state) menegaskan silibus pembelajaran untuk peringkat permulaan bag kanak-kanak bebakat mesti ada dua unsur: muzik, dan gimnastik. pastu naik ke peringkt seterusnya diajarkan matematik, astronomi, logik dll.
p/s: muzik guna otak kanan, critical thinking otak kiri (menurut kajian neuron barat)
p/s: zikirulllah, tadabbur quran dan alam menuntut penggunaan kedua-dua hemisphere otak (menurut kajian psikologi Islam dan tasawuf)
-usai final exam paper da'wah
ok..terima kasih.
Click to see the code!
To insert emoticon you must added at least one space before the code.